Nieuwsbrief september 2014 - nummer 1

 
ProRail Nieuwsbrief September 2014
 
 
 
 

Elke werkdag schrijven wij op prorail.nl blogs over de belangrijkste ontwikkelingen, trends en innovaties in de spoorsector. In deze tweewekelijkse nieuwsbrief treft u een selectie uit de blogs van de afgelopen twee weken. Veel leesplezier!

 
 
 
 

Kroon op 'wokkel' in Arnhem

 
 

Kroon op 'wokkel' in Arnhem Beetje naar links. Beetje naar rechts. Beetje dubbelgekromd en omhoog graag. Gisteren werd in Arnhem de hoofdpilaar van het nieuwe stationsgebouw voorzien van twee nieuwe stalen delen van zeker tien meter lang en zes meter breed. Een heel karwei want deze wokkelachtige pilaar, ook wel fronttwist genoemd, is allesbehalve standaard. Nu de pilaar een 'kroon' heeft gekregen, zijn we hard op weg de ruwbouw, dus dak, muren en pilaren van dit bijzondere gebouw te voltooien. Lees ook het blog hieronder over station Arnhem.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

Een kijkje in de meldkamer van ProRail

 
 

Een kijkje in de meldkamer van ProRail Deze week lieten we je al even weten: het aantal boetes dat is uitgeschreven voor het lopen langs het spoor is in de zomerperiode toegenomen. In de meldkamer in Eindhoven is er dag en nacht toezicht op een aantal locaties langs het spoor en kan de centralist dankzij GPS precies zien waar alle Buitengewoon Opsporings Ambtenaren (BOA’s) in Nederland zich bevinden. Zodra er melding van een spoorloper is, stuurt de centralist een team BOA’S ter plaatse. Kijk je mee hoe het daar in zijn werk gaat?

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

Puzzelen met treinritten

 
 

Puzzelen met treinritten Na flink wat puzzelwerk is de ruimte op het spoor verdeeld. Een vijf sterren sudoku is er niks bij. Ruim 20 vervoerders hebben de wensen van hun reizigers of verladers voor de dienstregeling van 2015 bij ons ingediend. Wij hebben 3,3 miljoen treinritten verdeeld. De dienstregeling van 2015 is hiermee zo goed als rond. Voor treinreizigers verandert er vanaf 14 december niet veel. Wel gaan we door met de vernieuwing van sporen en stations om meer en sneller treinverkeer mogelijk te maken.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

Brug tussen Rijkswaterstaat en ProRail

 
 

Brug tussen Rijkswaterstaat en ProRail Het treinverkeer stilleggen voor werkzaamheden, doen we niet graag want het is vervelend voor reizigers. Als we het doen, proberen we daarom zo veel mogelijk werk ineens te doen. Zoals tussen Sittard en Maastricht. Wij vernieuwen er het spoor en Rijkswaterstaat renoveert tegelijk een brug van de A2 over het spoor.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

Weer droog staan in Zwolle

 
 

Weer droog staan in Zwolle De huidige houten, overdekte wachtruimtes op de perrons 2, 3 en 4 in Zwolle zien er best aardig uit. En ze worden goed gebruikt. Maar als straks de echte perronkappen, vernieuwd en al, weer boven de perrons hangen, dan staan reizigers echt weer droog in Zwolle. Dit weekend gaan we daarom 185 meter nieuwe perronkap plaatsen.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 

Het was me het weekje wel...!

 
 

Het was me het weekje wel...! 9 dagen lang is er met honderden spoorwerkers dag en nacht gewerkt aan nieuwe sporen rond Utrecht. De 'spaghetti' van sporen is getransformeerd tot een keurige lasagne. Dit alles om straks meer en sneller treinen te kunnen laten rijden. Voor reizigers was het niet altijd even prettig. Met de bus een omleiding, langer wachten. We hebben geprobeerd om samen met NS en alle aannemers de overlast zoveel mogelijk te beperken. De week in vogelvlucht in beeld.

 
     
  meer informatie

 

 
 
 
 
YouTube Twitter FaceBook Wilt u de nieuwsbrief niet langer meer ontvangen? Schrijf u dan hier uit. ProRail