Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram en metro moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

De Doorbouwers #1: De schouders eronder

Nieuws

12 mei 2020

Het spoor is cruciaal om het openbaar vervoer in Nederland draaiende te houden. Daarom gaat de vernieuwing van spoor en stations gewoon door. Nou ja, gewoon? Het gaat er tegenwoordig wel anders aan toe. In de nieuwe videoserie ‘De Doorbouwers’ zie je hoe spooraannemers en onze collega’s ondanks de coronamaatregelen hun werk doen. In de eerste aflevering kijken we mee bij het werk tussen Hilversum en Utrecht. Kijk mee!

Bekijk: De Doorbouwers #1: 'De schouders eronder' - Strukton Rail en ProRail

Fors minder treinen

Door de coronapandemie reden er afgelopen weken fors minder treinen. En tussen 28 april en 2 mei reden er vanwege een grote spoorvernieuwing helemaal geen treinen op het baanvak tussen Hilversum en Blauwkapel. Daar verving aannemer Strukton Rail over een lengte van negen kilometer de dwarsliggers, ballast (spoorgrind) en spoorstaven. In totaal 3.500 vierkante meter aan spoor. Dit was onderdeel van regulier onderhoudswerk van ProRail. Het stond gepland in de meivakantie, zodat er minder hinder was voor reizigers. 

Afstand in de keet

“Het werk is een lijnproject, dus het vindt heel uitgestrekt plaats. Daardoor kunnen we mensen goed op anderhalve meter afstand houden. Er is extra aandacht voor de punten waar mensen samen komen, zoals in de keet, bij het inchecken, inscannen en bij instructie krijgen,” vertelt Martijn Seine, projectleider bij Strukton Rail. Bouwmanager Annelies Copier van ProRail vult aan:“Veiligheidseisen staan bij ons altijd hoog in het vaandel, maar in deze periode helemaal. We kijken met de aannemer mee of het goed en veilig gebeurt. Je moet je er bewust van blijven dat je anderhalve meter afstand houdt.”

Spoorbouw gaat door

In videoserie 'De Doorbouwers' zie je spooraannemers en collega’s aan het werk bij spoorwerkzaamheden. Om het spoor in goede conditie te houden. Voor minder treinen nu, maar voor meer treinen in de toekomst. We verwachten namelijk in 2030 een reizigersgroei van 30 procent en bereiden ons daar op voor. 

Volgende week zie je in aflevering 2 hoe aannemer Swietelsky het werk tussen Den Bosch en Nijmegen uitvoert. Alle afleveringen komen op het YouTube-kanaal van ProRail.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers