Hoe meet ProRail of treinen op tijd rijden?

Op dit weblog gaan we regelmatig in op veelgestelde vragen over het spoor. We gaan binnen ProRail dan op zoek naar een passend antwoord. De vraag van deze week is:

Hoe weet ProRail of treinen op tijd rijden?

‘Hoe meet ProRail of de treinen op tijd rijden?’

Het antwoord

We berekenen per dag van ongeveer 10.000 treinen of ze op tijd binnenkomen. Een trein is op tijd als het verschil tussen de geplande aankomsttijd in de reisplanner en de werkelijke aankomsttijd op het station minder dan drie minuten is. We registreren een trein op het moment dat deze de seinen vlak voor het station passeert. Daar tellen we dan nog een paar seconden bij op omdat de trein nog een stukje moet rijden tot het perron. Zo weten we of de trein op tijd is of niet. Als de punctualiteit dan bijvoorbeeld 90% is, dan wil dit zeggen dat 90% van de treinen binnen de marge van 3 minuten op tijd is aangekomen. Dit cijfer telt niet alleen over NS treinen, maar ook over regionale- en hogesnelheidstreinen.

Meten op 48 stations

We meten de punctualiteit van treinen op 48 stations. Wellicht klinkt dit in eerste instantie niet eerlijk, er zijn immers veel meer stations. We hebben hier een aantal redenen voor. De belangrijkste is dat we meestal spreken over een totaalcijfer, een mix van intercity’s en stoptreinen. Stoptreinen stoppen een stuk vaker dan intercity’s. Wanneer we alle aankomsten van treinen mee zouden wegen, zitten in het totaalcijfer veel meer aankomsten van stoptreinen dan van intercity’s. Om ervoor te zorgen dat we stoptreinen en intercity’s gelijk mee laten wegen, laten we daarom tussenstations niet meetellen in het totaalcijfer.

In top 3 van de wereld

Als je Nederland met het buitenland vergelijkt dan doen we het eigenlijk heel goed. Er zijn maar twee landen die het nog beter doen. Dat zijn Zwitserland en Japan. In 10 jaar tijd zijn er in Nederland 25% meer treinen gaan rijden en tegelijkertijd is het ons gelukt om de punctualiteit te verhogen, het aantal storingen te verlagen en de hersteltijd te verkorten. Zo houden we effectief een van de drukst bereden sporen aan de gang.
 
Ook een vraag aan ProRail? Stel ‘m via twitter of onder deze blog!

Gepubliceerd op