Kort geding Winsum

Nieuws

14 december 2016

Woensdag diende het kort geding dat de nabestaanden van Gerjon Kazemier en Harry Torrenga aanspanden tegen Arriva, de gemeente Winsum en ProRail. ProRail heeft begrip voor de emotie waarmee deze zaak voor de nabestaanden gepaard gaat en is net als zij gedreven om stappen te zetten om veiligheid van overwegen aan te pakken. De rechter wees alle eisen van de eisers af. Toch besloot ProRail om treinen standaard te laten typhoneren bij deze overweg en de matrixborden in tekst iets aan te passen. We zijn blij dat daarmee duidelijkheid is in deze zaak en zetten al onze energie verder op het afmaken van de noodweg en het sluiten van de overweg Voslaan.

Aanpak overwegen Winsum

Staatssecretaris Dijksma heeft met de gemeente Winsum afgesproken  dat verschillende spoorwegovergangen zonder slagbomen en lichtsignalen in de Groningse gemeente Winsum de komende jaren worden beveiligd of opgeheven. Daarnaast worden enkele beveiligde spoorwegovergangen in de gemeente nog beter beveiligd. Het ministerie van infrastructuur en milieu, de gemeente Winsum en de provincie Groningen hebben hiervoor hier samen 6,5 miljoen euro voor uit.

Voslaan

Afgesproken is dat de overweg Voslaan wordt gesloten.Voor de sluiting van deze overweg is het nodig grond te verwerven zodat we een alternatieve route aan aanwonenden van de Voslaan aan konden bieden. Hierover is inmiddels een akkoord bereikt.

Noodweg

ProRail is gisteren gestart met de aanleg van een tijdelijke noodweg. Eind januari moet deze klaar zijn. Het bestemmingsverkeer maakt dan gebruik maken van een beveiligde overweg en kan via deze weg de twee nabij gelegen boerderijen bereiken. Het verkeer gaat dan niet meer over de overweg Voslaan. 

Onbewaakte overwegen

Er zijn in Nederland nog zo’n 100 onbewaakte openbare overwegen. ProRail wil dat deze onbewaakte overwegen worden beveiligd of liefst opgeheven. Waarom wil ProRail zo min mogelijk overwegen? Overwegen zijn helaas niet zonder gevaar, zeker als je je niet aan de regels houdt. Het liefst zou ProRail zien dat er geen overwegen zouden zijn en mensen via een brug of tunnel aan de overkant van het spoor kunnen komen. Dat is de enige echte veilig manier. ProRail is realistisch en snapt dat complete aanpak op korte termijn niet mogelijk is. Daarom willen wij in elk geval zo snel als haalbaar is van onbewaakte overwegen af. Dat betekent we deze op korte termijn opheffen of beveiligen met een bel, slagbomen en knipperlichten. 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers