Moerdijkbrug weer even in de watten gelegd

ProRail heeft de Moerdijkbrug weer even in de watten gelegd. Afgelopen zomer hebben we de sporen op de brug over het Hollands diep vervangen en de brug verstevigd. In de nacht van donderdag op vrijdag hebben we de sporen geslepen, om te zorgen dat treinen netjes over de rails blijven rijden.

Moerdijkbrug

De sporen op de Moerdijkbrug zijn deze zomer vervangen nadat halverwege vorig jaar problemen op de Moerdijkbrug optraden. Sinds de werkzaamheden rijden de treinen zonder problemen over de brug. Om te zorgen dat dat zo blijft, moeten we wel goed voor de sporen en de brug blijven zorgen. Dat doen we bijvoorbeeld door de rails te slijpen.

Slijpen van het spoor

Slijptreinen rijden vooral 's nachts, zodat treinen zo min mogelijk vertraging oplopen. Door de sporen in Nederland geregeld te slijpen, zorgen we dat de rails minder snel slijten. Zo worden storingen voorkomen. Om zijn werk te doen rijdt de slijptrein een paar keer stapvoets over het spoor, waarbij hij enkele tienden van millimeters van het spoor afslijpt. De vorm van de spoorstaven wordt zo hersteld, en oneffenheden verdwijnen. Nadat de slijptrein klaar is, blijven er kleine ribbeltjes achter op de rails. Die zorgen voor een ander spoorgeluid. Na ongeveer 6 tot 10 weken is dat effect verdwenen: en dan is het geluid juist minder geworden. Het slijpen van het spoor zorgt dus uiteindelijk voor een stiller spoor. Van het slijpen van de treinen is ook een filmpje.

Gerelateerde projecten