Vanaf 6 september elke woensdag testdag 6 intercity´s per uur

NS en ProRail gaan vanaf 6 september iedere woensdag testen met zes intercity’s per uur tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden elke tien minuten met een Intercity kunnen reizen. Deze testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag kunnen kiezen uit zes treinen per uur.
intercity

Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Tot aan de start van de nieuwe dienstregeling is de woensdag daarom 14 keer ‘testdag’. De extra treinen en de gewijzigde vertrektijden zijn vanaf half augustus te vinden in de reisplanner.

Wat betekent dit voor reizigers?

Van vier naar zes Intercity’s per uur betekent  voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Tijdens het testrijden kunnen er door de inzet van extra treinen al meer reizigers mee. Bij de start van de nieuwe dienstregeling in december verwachten we 15% meer capaciteit te bieden. Tijdens de testdagen wordt de dienstregeling aangepast tussen Amsterdam, Utrecht, ’s-Hertogenbosch en Eindhoven.

Waarom testdagen?

Zes Intercity’s per uur op zo’n lange corridor is nieuw. Vandaar dat we vooraf willen testen hoe het gaat. Iedere woensdag wordt er bekeken wat er beter kan voor de volgende weken. Het is belangrijk om de test in de praktijk te doen, mét reizigers, om te kunnen zien hoe het tijdens de dagelijkse reis gaat en dit zo stapsgewijs te kunnen verbeteren.

Uitbreiding infrastructuur

NS en ProRail zijn al jaren bezig met de voorbereidingen op de toename van Intercity’s op de drukste trajecten van Nederland. Aan de proef in september is jarenlange voorbereiding vooraf gegaan. ProRail heeft de afgelopen 5 jaar veel geïnvesteerd in het upgraden en uitbreiden van de infrastructuur zodat het mogelijk is met meer treinen per uur te rijden. Dan gaat het bijvoorbeeld om het verlengen van perrons, het vervangen van overwegen tot gelijkvloerse kruisingen en het vernieuwing van spoor, wissels en seinen.

Trainingen personeel

Er wordt meer dan ooit een beroep gedaan op het vakmanschap van machinisten, conducteurs en treindienstleiders: op exact de juiste plaats langs het perron stoppen, reizigers soepel laten instappen en op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken. Daarom hebben ProRail en NS gezamenlijke simulaties en trainingen gehouden om het personeel (waaronder treinverkeersdienstleiders, machinisten en conducteurs) te laten testen en wennen aan de nieuwe dienstregeling. Belangrijk doel van deze simulaties is het personeel ervaring te laten op doen met de besturing en bijsturing van de treindienst en zo materieelstoringen te verminderen.

 

Gepubliceerd op