270 miljoen voor toekomst spoorhoofdstad Utrecht

Utrecht Centraal is als belangrijk knooppunt voor het treinverkeer de spoorhoofdstad van Nederland. De komende periode bouwen we hier nieuwe stations, leggen we extra sporen aan en ontvlechten we de ‘spaghetti van sporen’ rond het centraal station. Hiermee maken we het reizen van, via en naar Utrecht aangenamer, betrouwbaarder en sneller. Staatssecretaris Wilma Mansveld van het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft vandaag 270 miljoen euro toegezegd om het spoor rond Utrecht nog verder klaar te maken voor de toekomst.

Betere doorstroom van treinen

Bij Utrecht zullen ruim 130 van de 200 wissels verwijderd worden. Treinen kunnen daardoor dichter op elkaar rijden en sneller achter elkaar klaarstaan langs de perrons. Dit zal de reistijd verkorten en vertragingen voorkomen. Ook komt er een achtste perron aan de Jaarbeurszijde van het station. Hiermee wordt er met de bestaande ruimte rond Utrecht meer plaats gecreëerd voor meer treinverkeer.

Utrecht Centraal

De aanpassingen aan het spoor moeten in 2016 klaar zijn. Ondertussen zijn we ook nog druk bezig met de werkzaamheden aan de OV terminal van Utrecht Centraal. Reizigers hebben straks meer ruimte en een betere verbinding naar de sporen. Bovendien wordt het station een nieuw ‘stadshart’ voor Utrecht. Deze verbouwing van station Utrecht is onderdeel van de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen.

Sporen in de omgeving van Utrecht

Daarnaast breiden we tegelijkertijd de sporen rondom Utrecht Centraal uit en worden er nieuwe stations rond Utrecht gebouwd. Vinex wijken rond de stad worden ontsloten waardoor er straks meer mensen vanaf verschillende plekken rond Utrecht met de trein kunnen reizen. Zo openen we bijvoorbeeld op 8 juni het nieuwe station Leidsche Rijn.
 
Zo houden we het drukst bereden spoor van Europa aan de gang.

Gepubliceerd op