Eerste betonwand station Arnhem gestort

ProRail is op dit moment bezig met de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Vanwege de groei van het treinverkeer zijn bestaande stations uit hun jasje gegroeid. Zo ook Arnhem Centraal. Vandaag werd er de eerste betonwand gestort van de nieuwe stationshal waarin straks haast geen wand, staalbalk of glasplaat volkomen recht zal zijn.
Eerste betonwand in Arnhem gestort
Eerste betonwand in Arnhem gestort

Bijzonder ontwerp

Station Arnhem is geen standaard station. Het bijzondere ontwerp ervan maakt het station uniek, mede vanwege zijn glooiende vormen, passend bij de omgeving. Het station wordt deels van beton en deels van staal gemaakt. In totaal worden er 144 gebogen staalelementen en 2500 m3 beton in verwerkt. De wand vormt straks een van de pilaren van een betonnen trap die leidt naar een kantorenplein bij het station.

Treinen blijven rijden

Afgelopen maanden zijn de voorbereidingen al vol in gang gezet. Zo werd er een 45 meter hoge kraan geplaatst en een oude muur weggehaald. Er is overlast voor reizigers, maar de treinen kunnen gewoon blijven rijden. De bouw van station Arnhem Centraal wordt door ProRail, NS en de gemeente Arnhem samen gedaan. Bouwcombinatie Ballast Nedam/BAM voert het werk uit.

Internationaal knooppunt

Het gebouw wordt een internationaal knooppunt van vervoersstromen. Vanuit de hal zijn de treinen, parkeergarage, fietsenstalling en de beide (trolley-)busstations goed bereikbaar. Bovendien komt er een rechtstreekse looproute naar de binnenstad van Arnhem. Het station wordt in 2020 naar verwachting door zo’n 110.000 reizigers per dag gebruikt. Afgelopen jaren werd het spoor bij Arnhem al door ProRail aangepakt via het project Sporen in Arnhem, waardoor het spoor er nu betrouwbaarder is en meer capaciteit heeft.

Gepubliceerd op