Maandagochtend weer treinen bij Wouw

Nieuws

28 april 2017

ProRail verwacht dat reizigers vanaf maandagochtend 1 mei vanaf het begin van de dienstregeling weer met de trein kunnen reizen bij Wouw. Het is een race tegen de klok, waarbij weinig ruimte is voor tegenvallers. De schade is aanzienlijk groter dan in eerste instantie leek. Dat bleek vrijdag in de namiddag nadat de Intercity-trein van NS was weggesleept en ProRail de schade aan de sporen definitief kon opnemen.

Spoorschade

Bij de ontsporing zijn de rails verbogen, er zijn 85 dwarsliggers kapot en de beveiligde overweginstallatie bij de Plantagebaan in Wouw (bij Roosendaal) is zwaar beschadigd. Ook de rails op de overweg moeten worden vervangen. Omdat het gaat om een speciale overweg die beter bestand is tegen zeer zware voertuigen, gaat het langer duren voordat de overweg weer klaar is voor gebruik. De rails moeten opnieuw worden ingegoten, waarna deze nog moeten uitharden.

Testen

Na de herstelwerkzaamheden, is er vervolgens nog tijd nodig voor het uitvoeren van veiligheidstesten. Zoals het er nu naar uit ziet zullen al deze werkzaamheden nog tot maandagochtend 1 mei start dienstregeling in beslag nemen. Pas als alles veilig naar behoren functioneert, kunnen treinen weer gaan rijden.

Trein weggehaald

De prognose liet lang op zich wachten doordat de ontspoorde Intercitytrein weer op het spoor moest worden gezet. Dat is een moeilijke klus die veel tijd kost, waaraan de Incidentbestrijders van ProRail vanaf vanochtend vroeg keihard hebben gewerkt. Na het wegslepen van de trein kon vervolgens de schade pas volledig in kaart worden gebracht.

Herstelwerkzaamheden

Na het wegslepen van de trein is een plan gemaakt voor herstel. We zijn vrijdagmiddag direct nadat de ontspoorde trein weer op het spoor was gezet begonnen met de herstelwerkzaamheden.

Dag en nacht werken aan herstel

ProRail werkt samen met aannemer Volker 24/7 met man en macht om treinen zo snel als mogelijk weer te kunnen laten rijden bij Wouw.

Tweede ongeval binnen een week

De botsing vanochtend was het tweede ernstige ongeval binnen een week met groot bouwmaterieel. Afgelopen maandag botste een trein op een graafmachine bij Deurne. Pier Eringa wil samen met de wegbeheerders onderzoeken hoe we dit soort incidenten kunnen voorkomen. In een reactie laat hij weten: ”De schade is enorm. We mogen van geluk spreken dat hierbij geen slachtoffers zijn gevallen. Het had zoveel slechter kunnen aflopen. Ongelukken zijn altijd mogelijk, maar als zoiets twee keer in een week gebeurt, kan je niet meer spreken van een incident. Je kan je afvragen of we niet met extra maatregelen moeten komen, samen met de wegbeheerders. Waarbij je dan iedere situatie afzonderlijk bekijkt: Waar kun je het met de techniek oplossen, waar met overweg en omliggende wegen. En waar gaat het om gedrag van weggebruikers.”

Bussen

Vrijdagochtend 28 april iets voor 7.00 uur is een Intercity-trein van NS in botsing gekomen met een dieplader op de bewaakte overweg over de Plantagebaan in Wouw, bij Roosendaal. Vanwege de aanrijding rijden er bussen in plaats van treinen. Check voor je op reis gaat de reisplanner van je vervoerder voor het meest actuele reisadvies.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers