Marion Gout – van Sinderen: ‘Ondanks bezuinigingen blijft ProRail fors investeren’

‘Wij staan als spoorsector voor een bijzondere opdracht om het reizigers- en goederenvervoer op een steeds hoger niveau te krijgen. Een bijzondere opdracht, omdat we tijdens alle economische ontwikkelingen en forse bezuinigingen flink blijven investeren in het spoor; jaarlijks 600 miljoen euro aan onderhoud en meer dan een miljard euro aan grote spoor- en stationsprojecten.’ Dit zei president-directeur Marion Gout-van Sinderen vanochtend tijdens de Dag van de Rail in Nieuwegein.
president-directeur Marion Gout-van Sinderen
president-directeur Marion Gout-van Sinderen

Jonge vakmensen hard nodig

Volgens Marion Gout – van Sinderen is dit niet alleen aantrekkelijk voor reizigers en verladers maar is het ook goed nieuws voor de werkgelegenheid in ons land. Ze benadrukt dat het een zorgwekkende ontwikkeling is dat we te maken hebben met een hoge werkloosheid, ook onder jongeren. ‘Goed opgeleide jonge vakmensen zullen we hard nodig blijven hebben. Daarvoor zullen wij als sector aantrekkelijk moeten blijven. Die verantwoordelijkheid rust op ons. En met de investeringen die we gaan inzetten kunnen wij in deze moeilijke tijd een perspectief bieden. En dat is belangrijk.’

In samenspel naar een vernieuwd Nederlands spoor

De president-directeur van ProRail nam de congresdeelnemers tijdens haar speech verder mee in de voortgang van ons Programma 2012-2015. In dit programma werkt ProRail aan een robuuster spoor dat groei aan kan, minder gevoelig is voor verstoringen, sneller kan worden hersteld en lagere kosten vraagt. Om dit te bereiken zijn we een ambitieus veranderprogramma begonnen waarin vier doelen centraal staan:

- Veilig spoor: Het terugdringen van rood seinpassages, het  beperken van het aantal riskante en onbeveiligde overwegen en de voorwaarden scheppen voor veilig werken
- Betrouwbaar spoor: Meer en beter preventief onderhoud laten plegen aan het spoor en scherpe analyses maken van terugkerende storingen.
- Punctueel spoor: Het verkorten van de hersteltijd en sneller herstel van het treinverkeer na een verstoring en geen uitloop meer van werkzaamheden.
- Duurzaam spoor: Meer innovatieve spoortechnologie toepassen en duurzame materialen gebruiken en duurzame stations ontwikkelen.
 
Voor meer informatie over onze doelen en aanpak: prorail_in_samenspel.pdf

Gepubliceerd op