Video: Bikkels op de Moerdijkbrug

Tussen 24 juli en 11 augustus vernieuwt ProRail in samenwerking met Strukton de gehele 2200 meter aan spoor op de Moerdijkbrug. Veel monnikenwerk gebeurt op de vierkante centimeter ongeacht of het regent, stormt of de zon schijnt.

Bikkels op de Moerdijkbrug

Inmeten

Neem Wilco van Veen, inmeter van het bedrijf Geonex. Hij meet samen met een collega het spoor in. Het spoor moet immers recht liggen, want iedere onregelmatigheid betekent slijtage en dus eerder kans op onderhoud. Wilco is al twee maanden geleden begonnen met het handmatige inmeten van de sporen. Dit gebeurt door op de sporen van de Moerdijkbrug vijftienhonderd punten te markeren met een stift. In totaal doet hij dat vijf keer, dus 7500 keer. Hij is nu bij ronde vier.

Eerst het oude weghalen

De sporen op de Moerdijkbrug worden ingegoten in een rubber laagje, wat een enorm karwei is ten opzichte van het traditionele vastschroeven van de sporen. Voordat het ingieten kan beginnen snijden de harde werkers eerst het oude rubber met een soort pizzames los en vervolgens wordt het oude rubber weggespoten met een soort hogedrukspuit (waterjet).

Dan het nieuwe ingieten

Daarna zetten de spoorwerkers de 2,2 kilometer spoor meter voor meter met een kwast handmatig in een primer, opdat het nieuwe rubber goed kan hechten. Hierbij is het van belang dat het rubber niet nat wordt als het regent. Daarom wordt onder een tent van 200 meter het nieuwe rubber centimeter voor centimeter aan beide kanten van de spoorstaven ingegoten.

Het keerpunt is bereikt

Op de Moerdijkbrug ligt een dubbel spoor. Afgelopen week is het eerste spoor meter voor meter ingemeten en ingegoten en ligt nu klaar voor gebruik. En daarmee is het keerpunt bereikt en beginnen we aan het tweede spoor. Hiervoor zijn woensdag 2 augustus 157 meter lange sporen per trein aangevoerd.  

Informatie

We werken van dinsdag 24 juli tot en met vrijdag 11 augustus aan de sporen van de Moerdijkbrug en dat betekent dat er in die periode geen treinen over de Moerdijkbrug kunnen rijden. Reizigers kunnen het beste de reisplanner checken voor vertrek om te weten of ze kunnen omreizen met de trein of dat ze beter een bus kunnen nemen. Meer informatie over dit imposante werk vind je op prorail.nl/moerdijkbrug.

Gepubliceerd op