Ondergrondse fietsenstalling Maastricht geopend

Nieuws

29 januari 2018

Op station Maastricht is vandaag de ondergrondse fietsenstalling geopend. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven – van der Meer opende de stalling samen met de opdrachtgevers gemeente Maastricht, ProRail, NS, Provincie Limburg, Maastricht Bereikbaar en bouwer Timmermans-Mobilis. President-directeur Pier Eringa sprak de hoop uit dat mensen in de toekomst hun fietsen meer gaan delen zodat we meer kunnen doen met kleinere stallingen.

Bekijk: Def stalling Maastricht

De stalling in Maastricht is ontworpen door MTD Landschapsarchitecten. In de ontwerpfase is gretig gebruik van de kennis en ervaring die ProRail in de afgelopen jaren heeft opgedaan met het bouwen van fietsenstallingen. Het bouwmanagement is gedaan door de gemeente Maastricht. In totaal biedt de nieuwe stalling  plek aan circa 3.000 fietsers, 80 'buitenmodel' fietsen zoals tandems en bakfietsen, en 40 bromfietsen/scooters. Ook zijn er 100 OV-fietsen beschikbaar om te huren.

Je fiets wil nooit meer anders

De entree van de nieuwe fietsenstalling ligt in de middenberm van de Stationsstraat en geeft snel toegang tot station Maastricht. De fietsenstalling is van alle gemakken voorzien. De ingang is uitgerust met rolbanden, in de stalling is direct zichtbaar waar nog vrije plaatsen zijn en er is een Fiets & Service met reparatieservice. Om je fiets te stallen (en weer op te halen)  moet je in- en uitchecken met een OV-chipkaart. Heb je geen OV-chipkaart? Dan kun je een leenpas afhalen bij een van de medewerkers van de fietsenstalling of een OV-chipkaart kopen bij de NS. 

Kwaliteitsimpuls

De stalling zorgt voor een flinke kwaliteitsimpuls van het stationsgebied. Fietsers worden optimaal gefaciliteerd. Bovengronds ontstaat een aantrekkelijk stationsplein, met rust en ruimte om te verblijven. De komst van de stalling is een eerste stap op weg naar een kwaliteitsverbetering van de stationsomgeving, die aansluit bij de allure van Wyck en de wensen en behoeften van de toekomstige gebruiker. Zo start binnenkort de herinrichting van de Stationsstraat en de upgrade van het busstation. Bredere stoepen met gevelterrassen en het vervallen van parkeren vergroten de aantrekkelijkheid van de straat voor bezoekers, reizigers en passanten. Daarnaast heeft de NS vergevorderde plannen voor een stevige opknapbeurt en nieuwe invulling van het stationsgebouw. 

Stad en Spoor 

Ook hebben de partijen NS, ProRail, Maastricht Bereikbaar, Provincie, Projectbureau A2 Maastricht en gemeente Maastricht de handen ineen geslagen om de stationsomgeving op sociaal, economisch en ruimtelijk terrein te verbeteren en toekomstbestendig te maken. Samen met reizigers, ondernemers, inwoners en tal van organisaties werken de partijen aan een planstudie voor Stad en Spoor. De studie moet antwoord geven op vragen als: hoe kunnen de oost- en westzijde van het spoor beter met elkaar verbinden? En welke kansen liggen er om een implus te geven aan Maastricht als Euregionaal knooppunt?Nog voor de zomer wordt het plan voor Stad en Spoor gepresenteerd. 

Meer weten over het gebruik van de stalling: www.jefietswilnooitmeeranders.nl/maastricht  
Meer weten over het programma Ruimte voor de fiets dat ProRail uitvoert in opdracht van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: https://www.prorail.nl/reizigers/stations/ruimte-voor-de-fiets

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers