ProRail legt naast spoor ook wegen aan

ProRail bouwt in heel Nederland viaducten en tunnels over en onder het spoor. Soms zijn dat er zoveel bij elkaar dat we ook de wegen aanleggen die rond de spoortunnels liggen, met alles wat daarbij hoort.

 Zo nu ook in Friesland, waar we in totaal 6,8 kilometer aan asfalt aanbrengen voor het verleggen van de N31.

Elf keer gekruist

Rijkswaterstaat en de provincie Friesland bouwen een nieuwe rondweg bij Leeuwarden; ‘De Haak om Leeuwarden’. Hierbij is nauwe samenwerking met ProRail belangrijk. De nieuwe weg kruist namelijk vijf keer het spoor op de lijn Zwolle – Leeuwarden, Leeuwarden – Stavoren en Leeuwarden – Harlingen. Met de alternatieve routes voor lokaal verkeer worden er in totaal elf nieuwe onderdoorgangen en fly-overs bij het spoor gebouwd. De nieuwe spoorkruisingen zorgen er ook voor dat er overwegen kunnen verdwijnen, waarmee we het spoor nog veiliger en betrouwbaarder maken.

Innovatieve manier van samenwerking

In dit project is er voor een innovatieve vorm van samenwerking met Rijkswaterstaat en de provincie Friesland gekozen. Werk aan het spoor en aan de weg zijn in één contract samengenomen. Deze samenwerkingsvormen maken dat er een slagvaardiger projectorganisatie ontstaat en minder kans is op misverstanden tijdens de bouw. Zo is vanuit ProRail bijvoorbeeld bouwmanager Gerrit Geertjes aangesloten als adviseur van het hele project.

Werk in alle samenhang uitvoeren

“In het noordelijk deel van de nieuwe rondweg zijn er zo veel bijzondere bouwwerken nodig over en onder het spoor, dat het handiger is als wij vanuit ProRail al het werk in al zijn samenhang kunnen uitvoeren”, legt Geertjes uit. Zo komt dat de bouwmanager van het spoor nu ook 1200 meter autoweg bouwt voor de N31, inclusief fietspaden, bushaltes, verkeersregelinstallaties, bebording, belijning, vier op- en afritten en een parallelweg. Het hele project Haak om Leeuwarden moet eind 2014 zijn afgerond.

Gepubliceerd op