Update Calandbrug: problemen verholpen

De Calandbrug in de Rotterdamse haven had op vrijdag 7 augustus vanaf 17:15 uur te maken met een storing. Hierdoor konden er geen goederentreinen en auto’s overheen. Monteurs van ProRail hebben de problemen om 22:00 uur weten te verhelpen.
Calandbrug

Stalen hefbrug

De Calandbrug is een stalen hefbrug voor trein-, weg- en langzaam verkeer in het Rotterdamse havengebied. Het is de verbindende schakel in de Betuweroute naar het Europese achterland. Voor de zeescheepvaart vormt de hefbrug de toegang naar de Brittanniëhaven. 

Brug nog niet vergrendeld

Aanvankelijk stond de brug open en kon hij niet meer dicht omdat de bedieningscomputer gecrasht was. Na een uur kon de brug doormiddel van de handbediening weer een heel stuk naar beneden, maar de brug sloot nog niet helemaal. Hij leek van een afstandje wel dicht te zitten, maar was nog niet vergrendeld. Daarom konden er ook nog geen treinen en auto’s overheen.

Onderzoek

Monteurs van de aannemer van ProRail onderzochten vervolgens de oorzaak van de storing. Om de brug weer vrij te geven voor het trein- en autoverkeer moest de situatie aan twee voorwaarden voldoen. Allereerst wilden we de precieze oorzaak hebben achterhaald, zodat we zeker wisten dat de problemen waren verholpen en het probleem zich niet opnieuw zou voordoen. Daarnaast controleerden onze monteurs de brug en het spoor om te zien of alles goed werkte. Vanwege de aard van deze werkzaamheden, die omvangrijk en complex zijn, konden ze lange tijd in beslag nemen. 

Schakelaar

Na uitgebreid testen werd in de loop van de avond bekend, rond 20:00 uur, dat er een storing zat in een schakelaar van de brugbediening. Onze aannemer keek daarna hoe deze storing zo goed en zo snel mogelijk kon worden verholpen. Door een printplaat in de schakelaar te vervangen hebben we de storing om 22:00 uur opgelost en kon de brug weer in gebruik worden genomen. 

Op veel plaatsen in Nederland wordt het deze week meer dan dertig graden. Hitte vergroot de kans op storingen. Daarom verkoelen we installaties en rijden onze incidentenbestrijders met extra drinkwater. Lees hier meer over de uitdagingen en maatregelen.

Gepubliceerd op