1,2,3 flirten maar!

/ Nieuwsbericht
De spoorlijn Zwolle-Wierden is door ProRail geschikt gemaakt voor elektrische treinen. En de nieuwe trein die vanaf december gaat rijden is geleverd. Tijd om te testen!

Flirt

In de nacht van 16 op 17 augustus en 17 op 18 augustus rijdt er voor het eerst een elektrische trein van treinvervoerder Syntus op het spoor tussen Zwolle en Wierden. Het gaat hier om testritten als onderdeel van de toelating van een nieuw type treinmaterieel (Flirt 3) op het Nederlandse spoor. Tijdens de testritten wordt onder meer het treinbeveiligingssysteem getest.

40 kilometer electriciteit

Het bijna 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden kreeg in 2016 door ProRail 800 masten en bovenleiding aangemeten. Daarnaast wordt op gedeelten van de lijn de beveiliging aangepast zodat de snelheid van de treinen omhoog kan van 100 naar 140 kilometer per uur.

Start nieuwe dienstregeling

Vanaf 10 december 2017 rijdt de eerste elektrische trein op het traject tussen Zwolle-Enschede. Op die datum gaat de nieuwe dienstregeling op het Nederlandse spoor in. De nieuwe Flirt treinen rijden dan ook op het traject Zwolle-Kampen .

Goedkoper, groener, stiller en sneller

De provincie Overijssel is als regionaal concessieverlener voor Syntus ook de financier voor de elektrificatie (de plaatsing van bovenleiding) op de lijn Zwolle-Wierden. Wanneer de dieseltreinen niet meer nodig zijn, bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied. Elektrische treinen zijn ook stiller en sneller.

Lees meer in dit bericht: https://www.prorail.nl/nieuws/paal-naast-perk-tussen-zwolle-en-wierden

Meer nieuws over dit onderwerp