Hoezo, een hulpbrug voor een spoorbrug?

/ Nieuwsbericht

Met foto's

In Utrecht bouwt ProRail een extra spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal om ruimte te maken voor meer treinen. De gigantische spoorbrug van 3200 ton ligt klaar op de wal en wordt in november op zijn plaats 'gelegd'. Maar dat gaat zo maar niet. We bouwen eerst hulpbruggen voor de nodige ondersteuning.

Wat cijfertjes en een webcam

Medio november wordt de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal geplaatst. De plaatsing van de brug op de steunpunten neemt zo’n 12 uur in beslag. Het totale transport weegt 3200 ton. Voor het transport wordt een speciale weg aangelegd met 40.000 m3 puin en zand. De brug komt op 20 centimeter van de bestaande spoorbrug te liggen. Voor de bouw van de 2 hulpbruggen worden 50 funderingspalen in de bodem geboord. De voorbereidingen voor de bouw van de brug en straks ook de plaatsing van de brug kun je live via onze webcams volgen. Kijk mee op: www.prorail.nl/utrechtcentraal-leidscherijn.

Spoorverdubbeling Utrecht Centraal - Utrecht Leidsche Rijn

Om de groei van het treinverkeer mogelijk te maken, werkt ProRail aan de verdubbeling van het spoor tussen de stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. Hiermee krijgt ook het laatste stuk spoor tussen Utrecht en Woerden vier sporen en is het spoorknooppunt
Utrecht klaar voor de toekomst.