OV SAAL

Steeds meer mensen pakken de trein tussen Schiphol en Lelystad. Als we het spoor niet aanpassen, ontstaan er – net als op de weg – flinke files. Om alle reizigers op tijd naar hun bestemming te brengen, moeten er meer treinen kunnen rijden. De rijksoverheid heeft ProRail gevraagd de spoorlijn tussen Schiphol en Lelystad om te bouwen tot een moderne 'spoorsnelweg', met ruimte voor meer treinverkeer.

Werken aan de toekomst

Amsterdam wordt steeds drukker. Ook de ontwikkeling van de Amsterdamse Zuidas leidt tot meer reizigers. Tegelijk groeit het treinverkeer van en naar het noorden, via de Hanzelijn. En Almere krijgt er 60.000 nieuwe woningen bij. Het spoor rond Almere, Weesp en vooral in het drukke Amsterdam klaarmaken voor de toekomst: dat is een uitdaging. We werken daaraan in het project OV SAAL.

Meer en sneller treinverkeer

Doel van OV SAAL is: meer en sneller treinverkeer mogelijk maken op het traject Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad (OV SAAL). En OV SAAL is weer onderdeel van een groter programma, het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).  Daarin werken ProRail en vervoerders samen aan meer personentreinen op drukke trajecten. En aan voldoende ruimte voor het goederenvervoer.

Fase 1: Spoorverdubbeling

Het spoor aanpassen tussen Schiphol en Lelystad is een hele klus. Daarom gebeurt het in fasen. De eerste fase is inmiddels klaar. Resultaat is een verdubbeling van de sporen tussen Schiphol en Duivendrecht en een aantal keersporen in Almere. Tussen Schiphol en Lelystad rijden nu 12 treinen per uur. Een eerste stap naar ‘reizen zonder spoorboekje’ - het uiteindelijke doel van het PHS.

Fase 2: na 2023

De overheid wil het spoor in Weesp met twee sporen (van 6 naar 8) uitbreiden. En een nieuw beveiligingssysteem (ERTMS) op het traject Schiphol – Amsterdam – Almere Centrum – Lelystad. Ook op de Gooilijn (Amsterdam-Hilversum) worden overwegen veiliger gemaakt. Verder moet bekeken worden hoe het toegenomen aantal reizigers beter door de stations kan worden geleid, en over de perrons.

Rol ProRail

De plannen voor na 2023 worden nu uitgewerkt. ProRail is bezig met diverse planstudies. Dat doen wij in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Kijk op de Rijksoverheid.nl voor meer informatie.

Bekijk de projectsites van OV SAAL:

Infographic OV SAAL

OV SAAL Infographic

Feiten en cijfers

  • Financier:
    Ministerie van Infrastructuur en Milieu
  • Opdrachtgever:
    ProRail
  • Lengte trace:
    circa 60 kilometer
  • Gemeenten:
    Haarlemmermeer, Amsterdam, Ouder-Amstel, Diemen, Weesp, Muiden, Almere en Lelystad.
  • Provincies:
    Noord Holland en Flevoland.

Documenten