Zes weken maar één spoor beschikbaar op de Betuweroute

Van zaterdag 13 juli tot en met zondag 25 augustus is op het Duitse deel van de Betuweroute maar één spoor beschikbaar. Spoorbeheerder DB Netze werkt dan samen met haar aannemers aan de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. Een deel van het goederenvervoer in Nederland leiden we om.
De Betuweroute in Duitsland
De Betuweroute in Duitsland

Het verbeteren van de Betuweroute heet in Duitsland officieel “die Ausbaustrecke Emmerich – Oberhausen’. Een gigantisch project waarbij over een lengte van meer dan 70 kilometer een derde spoor wordt aangelegd. In Nederland zou voor een dergelijk project een tracébesluit genomen moeten worden. In Duitsland werkt dat anders. Daar is het hele traject opgeknipt in 12 deelgebieden. En voor ieder gebied afzonderlijk is een vergunning nodig. Dit betekent dat er in sommige gebieden al wordt gewerkt terwijl in andere gebieden het vergunningentraject nog in volle gang is. 

Overzichtskaart Emmerich - OberhausenOverzichtskaart van die Ausbaustrecke Emmerich - Oberhausen

Omleiding goederentreinen 

Tijdens de zeven weken dat er maar één spoor beschikbaar is, wordt een deel van het goederenvervoer omgeleid. Primair via de grensovergang bij Venlo en in mindere mate via de grensovergang bij Oldenzaal. Er volgen dit jaar nog meer periodes waarbij er door werkzaamheden geen of minder treinen kunnen rijden. Die staan in een jaarkalender

Wat merkt u ervan? 

Op de omleidingsroutes zal het tijdelijk wat drukker zijn met treinverkeer. De omgeving krijgt hierdoor mogelijk met meer geluid en trillingen te maken. We stimuleren vervoerders om zoveel mogelijk stille treinen te gebruiken. Ook zorgen we ervoor dat nergens de wettelijke normen voor geluid worden overschreden. Verder zijn overwegen soms wat langer en vaker dicht. Je kunt de effecten ook zelf bekijken op ons dashboard derde spoor Duitsland. 

Gepubliceerd op