Weekend 16-17 december: geen treinen van en naar Driebergen-Zeist

ProRail vernieuwt het complete stationsgebied Driebergen-Zeist. Een indrukwekkend project dat in 2021 afgerond is. Komend weekend, 16 en 17 december, wordt opnieuw een belangrijke stap gezet. Vanwege de werkzaamheden kunnen er geen treinen rijden, NS zet bussen in.
Zo ziet het voorplein van station Driebergen-Zeist er straks uit
Zo ziet het voorplein van station Driebergen-Zeist er straks uit

Wat gaan we doen?

In het weekend van 16 en 17 december werken ProRail en aannemer BAM 52 uur non stop in het stationsgebied. Er worden ondermeer damwanden vlakbij het spoor aangebracht en er wordt ruimte gecreëerd voor de bouw van het westelijke deel van de nieuwe onderdoorgang onder het spoor.

Gevolgen voor het treinverkeer

Dit weekend rijden er geen treinen van 16 december 01.20 uur tot maandag 18 december 05.20 uur. NS zet bussen in. Kijk voor actuele reisinformatie op www.ns.nl.

Stationsvernieuwing Driebergen-Zeist

Files bij de spoorovergang, overvolle fietsstallingen en een te kort aan parkeerplekken. Belangrijke redenen om het stationsgebied Driebergen-Zeist flink aan te pakken. De Hoofdstraat loopt straks via een onderdoorgang voor het verkeer onder het spoor door. Het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een compacte OV-knoop, waar al het verkeer goed doorstroomt.

Nieuw station

Er komt een nieuw station, met een nieuw busstation én een nieuwe parkeergarage met ongeveer 600 parkeerplaatsen. Ook aan de fietsers wordt gedacht. Onder het station komt een fietsenstalling waar fietsers droog en veilig hun fiets kunnen parkeren. Bovendien krijgen de fietsers hun eigen fietsroute waardoor ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen.

Stationsplein ónder de sporen

In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Dat betekent: geen onveilige situaties meer waarbij voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.

Extra spoor

Het aantal sporen wordt uitgebreid van drie naar vier. Bovendien gebruiken langsrijdende intercity’s straks zoveel mogelijk de buitenste sporen. Zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden komt één breed perron waar alleen de sprinters stoppen. En intercity’s halen de stoptreinen gewoon in dankzij een nieuw keerspoor.

Opdrachtgevers

ProRail werkt aan station Driebergen-Zeist in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Utrecht, de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist. In 2017 zijn we begonnen met bouwen, in 2021 is het station helemaal vernieuwd. BAM bouwt het stationsgebied in opdracht van ProRail. Op de projectwebsite www.stationdriebergenzeist.nl leest u meer over de actuele werkzaamheden en de planning.