Fotoblog: terugblik op het weekend

In Ede zijn dit weekend twee tunnels op hun plek geschoven. Ondanks het matige weer een zeer geslaagde operatie.

Race tegen de klok

De werkzaamheden voor het plaatsen van de tunnels startten in de nacht van vrijdag op zaterdag. Dat begon op beide locaties met het verwijderen van de sporen en het ontgraven van de grond. Zaterdagavond was het zover en kon op de Hakselseweg een betonnen plaat van maar liefst 800.000 kilo op zijn plaats worden gelegd. De plaat vormt het dak van de toekomstige onderdoorgang op de Hakselsweg die het komende jaar verder wordt afgebouwd.  

Onderdoorgang Kerkweg

Op de Kerkweg iets verderop is gekozen voor een andere bouwmethode. Hier was een deel van de onderdoorgang voorgebouwd op locatie. Deze werd met een gewicht van een miljoen kilo in zijn geheel op zijn plek geschoven. Veel mensen uit de omgeving wilden dit niet missen en kwamen een kijkje nemen. Net als de plaatselijke pers die uitgebreid verslag deed. Na het inschuiven, dat geheel verliep volgens planning, zijn de sporen zondag weer teruggebouwd en konden de treinen vanochtend alweer rijden. Ook deze onderdoorgang wordt het komende jaar verder afgebouwd.

Spoorzone Ede

Afgelopen zomer is Bouwbedrijf BAM in opdracht van project Spoorzone Ede gestart met de bouw van twee tunnels in Ede. Eén aan de Hakselseweg voor auto’s en één aan de Kerkweg voor fietsers en voetgangers. In het project werken de gemeente Ede, ProRail en NS samen aan een toekomstbestendig station en stationsomgeving, een goede verbinding met het OV en een betere doorstroming van het verkeer in de spoorzone. Het project wordt tevens mogelijk gemaakt door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de provincie Gelderland.

Gepubliceerd op