Nieuwe en duurzamere sporen voor Leiden Centraal

ProRail vernieuwt het spoor rondom Leiden Centraal. In twee jaar tijd vervangen we alle wissels, rails, dwarsliggers, ballast en bovenleiding. Op deze manier kunnen de treinen veilig en op tijd blijven rijden. Maar er is meer: de nieuwe sporen worden duurzamer. Én we zorgen dat mensen met een functiebeperking in de toekomst zelfstandig de trein in kunnen.

Vernieuwde sporen

ProRail werkt voortdurend aan het vernieuwen en verbeteren van het spoor, ook rondom Leiden Centraal. In twee jaar tijd vervangen we alle sporen op en rondom het station. We halen 28 wissels weg, vervangen 55 wissels en vernieuwen over een lengte van twee kilometer alle rails, dwarsliggers, ballast en bovenleiding. Zo houden we het spoor veilig en betrouwbaar.

Spoorvernieuwing in beeld

Hieronder zie je vijf korte filmpjes met de meest voorkomende werkzaamheden op en rondom Leiden. Je ziet bijvoorbeeld de vervanging van sporen, wissels en bovenleiding. Of de stopmachine, die ervoor zorgt dat het spoor en de ballast op de juiste hoogte en positie komt te liggen.

Duurzame dwarsliggers

We vervangen de oude dwarsliggers voor ecodwarsliggers. Bij het maken van dit nieuwe type dwarsliggers komt veel minder CO2 vrij dan bij conventionele dwarsliggers.

Toegankelijk voor iedereen

We werken ook hard aan een treinreis zonder obstakels. Want we willen dat iedereen zelfstandig met de trein kan reizen, ook mensen met een functiebeperking. Daarom passen we op Leiden Centraal de ligging van de sporen aan ten opzichte van de perrons. Op deze manier komen de perrons op dezelfde hoogte als de vloer van de nieuwe treinen. Instappen wordt hierdoor een stuk makkelijker.

Planning

De spoorvernieuwing rondom Leiden Centraal voeren we uit in de periode medio 2018 tot medio 2020. Dit doen we in een aantal buitendienststellingen verspreid over deze twee jaren. Het zwaartepunt lag in het voorjaar van 2019. 2020 is het jaar van de afronding, met nog één buitendienststelling van zeven dagen (8-15 februari) en twee van twee dagen (weekend van 7-8 maart en weekend van 20-21 juni).

Nieuws

Vlieg mee over Leiden

Bouwmanager Kees Zoeter (links) met uitvoeringsbegeleider Alex Uhl van Arcadis (midden) en projectleider Patrick Schut (rechts) van BAM.
Bouwmanager Kees Zoeter (links) met uitvoeringsbegeleider Alex Uhl van Arcadis (midden) en projectleider Patrick Schut (rechts) van BAM.
De laatste grote buitendienststelling rond Leiden Centraal is achter de rug. Aannemer BAM heeft in opdracht van ProRail op 20 en 21 juni aan de bovenleiding en seinen gewerkt, de laatste grote klus van de spoorvernieuwing. We laten graag zien wat we rond Leiden hebben vernieuwd en verbeterd tussen 2018 en 2020 met dronebeelden van het projectgebied.
Gepubliceerd op

Contact