Nieuwe en duurzamere sporen voor Leiden Centraal

ProRail vernieuwt het spoor rondom Leiden Centraal. De komende twee jaar vervangen we alle wissels, rails, dwarsliggers, ballast en bovenleiding. Op deze manier kunnen de treinen veilig en op tijd blijven rijden. Maar er is meer: de nieuwe sporen worden duurzamer. Én we zorgen dat mensen met een functiebeperking in de toekomst zelfstandig de trein in kunnen.

Vernieuwde sporen

ProRail werkt voortdurend aan het vernieuwen en verbeteren van het spoor. Zo is het nu de beurt aan het spoor rondom Leiden Centraal. In twee jaar tijd vervangen we alle sporen op en rondom het station. We halen 28 wissels weg, vervangen 55 wissels en vernieuwen over een lengte van twee kilometer alle rails, dwarsliggers, ballast en bovenleiding. Zo houden we het spoor veilig en betrouwbaar.

De duurzaamste kilometer van Nederland

Dat doen we op een duurzame manier. Zo gebruiken we ecodwarsliggers. Bij het maken van dit nieuwe type dwarsliggers komt veel minder CO2 vrij dan bij conventionele dwarsliggers. Ook hangen we langs het spoor speciale nestkasten op voor mussen om deze oer-Hollandse vogel te beschermen. De diertjes hebben het al tientallen jaren moeilijk door een steeds verder krimpend leefgebied.

Daarnaast doen we mee aan de zogenaamde ‘green deal’: een initiatief van de gemeente Leiden waarbij we, samen met andere partijen, onderzoeken hoe we de duurzaamste kilometer van Nederland kunnen realiseren.

Toegankelijk voor iedereen

We werken ook hard aan een treinreis zonder obstakels. Want iedereen moet zelfstandig met de trein kunnen reizen, ook mensen met een functiebeperking. Daarom passen we op Leiden Centraal de ligging van de sporen aan ten opzichte van de perrons. Op deze manier komen de perrons op dezelfde hoogte als de vloer van de nieuwe treinen. Instappen wordt hierdoor een stuk makkelijker.

Planning

De spoorvernieuwing rondom Leiden Centraal is halverwege 2018 begonnen en loopt door tot halverwege 2020. We kunnen alleen aan de slag als er geen treinen rijden. Daarom hebben we verspreid over de jaren een aantal buitendienststellingen ingepland, om het werk uit te voeren.

Het zwaartepunt van de werkzaamheden ligt in het voorjaar van 2019. We werken dan drie weken achter elkaar. Verschillende sporen zijn dan afwisselend buiten dienst. Om de overlast voor de omgeving en voor de reizigers zoveel mogelijk te beperken, informeren we ruim van te voren over de werkzaamheden. En zorgen we waar mogelijk voor alternatief vervoer.

Nieuws

Contact