Werk van de 'mol' zit erop in Eindhoven

Na precies twee jaar graven is er licht aan het einde van de tunnel. Deze week zijn de laatste meters uitgegraven van de toekomstige reizigerspassage op station Eindhoven. De overkant is bereikt en dat werd gisterenmiddag gevierd. Regiodirecteur Inés Plasmans van ProRail, wethouder Staf Depla van de gemeente Eindhoven, Pieter Akkermans van NS en Gerrit Spronk van aannemer Heijmans hieven gezamenlijk het glas op deze prachtige mijlpaal.
ProRail, gemeente Eindhoven, NS en Heijmans toosten op de doorbraak
ProRail, gemeente Eindhoven, NS en Heijmans toosten op de doorbraak

Nieuwe reizigerspassage

Station Eindhoven krijgt een nieuwe reizigerspassage, omdat de oude passage uit zijn jasje is gegroeid. Onder de sporen komt een nieuwe passage te liggen. De loopruimte wordt 13 meter en aan weerszijde komen winkel- en horecagelegenheden. De nieuwe onderdoorgang wordt verbonden met de huidige passage die een verblijfsfunctie zal krijgen.
 

Bouwverloop

De bouw van de nieuwe reizigerspassage is gestart in maart 2013 aan de centrumzijde van het station. Om het treinverkeer te ontlasten, is er bewust voor gekozen de tunnel in fases te bouwen. Na iedere fase, die ongeveer een half jaar duurt, is de bouw weer een stap opgeschoven in de richting van het busplein. Heijmans is nu bezig met het vijfde en laatste deel van de tunnel. Het betonwerk daarvan zal deze zomer gereed zijn. Als alles verloopt volgens planning zullen reizigers er eind dit jaar voor het eerst doorheen lopen, al is de tunnel dan nog niet af. Het hele project is medio 2016 gereed.
 

Samenwerking

De verbouwing van het monumentale station loopt voorspoedig dankzij een goede samenwerking tussen de verschillende partijen. De totale kosten zijn circa 70 miljoen euro en worden gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS Stations, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Eindhoven. ProRail is opdrachtgever namens het ministerie en voert de bouw uit samen met Arcadis en aannemer Heijmans.
Gepubliceerd op