Testritten Intercity Nieuwe Generatie op hogesnelheidslijn

Vanaf juni 2020 tot medio 2021 test NS nieuwe treinen op de hogesnelheidslijn (HSL). De nieuw in te zetten trein is de Intercity Nieuwe Generatie die de huidige Traxx-locomotieven met intercityrijtuigen op de HSL gaat vervangen. De testen vinden in eerste instantie plaats op de donderdag-, vrijdag- en zaterdagnachten, later vinden de testen overdag plaats.

Nachtelijke testritten

Een periode van extra testritten is nodig om het materieel wat nu op de HSL rijdt te kunnen vervangen door modern materieel. Een deel van de testen mag niet plaatsvinden tussen de normale reizigerstreinen. Zeker de eerste negen maanden van de testperiode zullen daarom nachtelijke testritten plaatsvinden op de HSL. Als dit goed verloopt, kan een groot deel van de testen vanaf februari 2021 overdag tussen de reguliere reizigerstreinen plaatsvinden.

Wat kun je precies verwachten?

Het gaat in totaal om circa honderd testnachten. De nachtelijke testritten vinden plaats op het spoor tussen Hoofddorp en Hazeldonk. De aantallen testen zijn als volgt verdeeld:

  • Van medio juni 2020 t/m april 2021: tien tot twintig nachttestritten per week tussen Hoofddorp en Rotterdam, verdeeld over de donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht.
  • In dezelfde periode tot twintig nachttestritten per week tussen Rotterdam en Hazeldonk op de vrijdag- en zaterdagnacht. De testen vinden plaats van 00.00 t/m 06.00 uur, op het moment dat de HSL gesloten is voor reizigersvervoer.

Vanaf februari 2021 t/m zomer 2021 overdag in totaal ongeveer 1650 testritten tussen de reguliere reizigerstreinen.

Geluidsoverlast testritten

Wij verwachten dat omwonenden de testritten kunnen horen en dat dit mogelijk vervelend voor hen kan zijn. Om de hinder te beperken heeft NS zoveel mogelijk testen in het buitenland uitgevoerd en worden waar mogelijk computersimulaties ingezet. Voor een betrouwbare en veilige ingebruikname is het echter noodzakelijk om de nieuwe treinen ook te testen op het traject waarop deze uiteindelijk worden ingezet.

In eerste instantie wordt met lagere snelheden gereden en is het geluid minder hard dan u van reguliere treinen hoort. Naarmate het testprogramma vordert, zal op hogere snelheden gereden worden. ProRail heeft onderzoek gedaan en verwacht dat bij de hoogste snelheden de geluidsbelasting met maximaal 1 tot 2,6 decibel toeneemt.

Ontheffingsaanvraag

ProRail heeft hiervoor tijdelijk ontheffing aangevraagd voor de overschrijding van de zogeheten geluidproductieplafonds. Die ontheffing is aangevraagd bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ontheffingsaanvraag en het bijbehorende rapport staan op de website van Bureau Sanering Verkeerslawaai. Hier vind je ook een overzicht van de plekken langs de HSL waarop overschrijdingen te verwachten zijn.

Vragen en antwoorden

In dit document vind je vragen en antwoorden over de testritten op de HSL.