Theemswegtracé

Het treinverkeer én de scheepvaart van en naar de Maasvlakte en Europoort neemt toe. Dit verkeer gaat bij Rozenburg (Rotterdam) over en onder de Calandbrug door. Omdat deze stalen hefbrug nu niet toegerust is voor het groeiende verkeer, komt er een nieuw spoorviaduct: het Theemswegtracé. Met deze oplossing kan het treinverkeer straks goed doorrijden, én is het bovendien stiller.

4 kilometer spoor

Het Theemswegtracé is een nieuw stuk spoor van ongeveer 4 kilometer in de Havenspoorlijn. Door deze omleiding gaat het treinverkeer niet langer over de Calandbrug, maar over de Rozenburgse Sluis en via de Theemsweg. Treinen hoeven zo niet meer te stoppen voor de scheepvaart. Bijkomend voordeel is dat het nieuwe spoor een stuk stiller zal zijn dan de stalen constructie van de Calandbrug.

Calandbrug voor wegverkeer

Het wegverkeer blijft wél gebruik maken van de Calandbrug. De brug wordt gerenoveerd, waardoor deze weer een tijd mee kan. 

Planning en organisatie

De onderbouw voor het Theemswegtracé (het spoorviaduct en aanpassingen aan het wegennet) wordt gebouwd door aannemersconsortium SaVe. Hierin nemen vijf bedrijven deel: Besix, Dura Vermeer, Hollandia, Iemants en Mobilis. De bouwwerkzaamheden zijn gestart in september 2018. Medio 2020 geven zij het stokje over aan een volgende aannemer voor de bovenbouw. Die fase omvat de aanleg van het spoor en de spoorsystemen zodat de goederentreinen naar verwachting eind 2021 hun nieuwe route kunnen rijden.

De aanleg van het Theemswegtracé is een samenwerking van Havenbedrijf Rotterdam, ProRail, Rijkswaterstaat, gemeente Rotterdam en Stadsregio Rotterdam Rijnmond. ProRail adviseert het Havenbedrijf Rotterdam over de aanleg van het spoor.

Meer informatie

Wilt u meer weten over het Theemswegtracé? Kijk op de website van Havenbedrijf Rotterdam voor informatie over het gehele project

 

Nieuws

Timelapse inrijden spoorbrug over Rozenburgsesluis in Theemswegtracé

De plaatsing van de 177 meter lange spoorbrug over de Rozenburgsesluis verliep dit weekend succesvol. Zaterdagavond 4 april stond de brug op zijn plaats. Dat gebeurde even voor 18.00 uur, eerder dan gepland. De spoorbrug vormt een belangrijk onderdeel van het Theemswegtracé, een ruim vier kilometer lang nieuw traject van de havenspoorlijn. Volgende maand wordt de andere stalen boogbrug geplaatst.
Gepubliceerd op

Sterk staaltje: inschuiven spoorbrug Theemswegtracé

De brug wordt straks op deze SPMT’s richting de Rozenburgsesluis gereden om daar de oversteek te maken
De brug wordt straks op deze SPMT’s richting de Rozenburgsesluis gereden om daar de oversteek te maken
De Rotterdamse haven is 4 april het décor van spectaculair spoorwerk: het inrijden van één van de twee spoorbruggen in het nieuwe Theemswegspoortracé. Het gaat om de brug over de Rozenburgsesluis. ProRail adviseert het Havenbedrijf Rotterdam bij de aanleg van het Theemswegtracé. De brug is gebouwd door Iemants/Smulders uit België en heeft een staalgewicht van 4.500 ton. Hij is bijna 177 meter lang, 30 meter hoog en 20 meter breed: genoeg ruimte voor een dubbel spoor! Mammoet rijdt het gevaarte over de sluis heen naar zijn definitieve locatie.
Gepubliceerd op

Logo 'medegefinancierd door de Europese Unie'

Contact