Hemelvaart: 5 miljoen kilo in beweging bij Deventer Colmschate

Een kleine 5 miljoen kilo, ter vergelijken met het gewicht van 1.000 olifanten of 25 jumbojets. Zoveel weegt de tunnelbak die ProRail met aannemer Van Spijker Infrabouw vrijdagavond 11 mei in beweging brengt. In de afgelopen periode is de betonnen kolos in Deventer naast het spoor gebouwd. Dit Hemelvaartweekend schuiven we de tunnelmoot naar zijn definitieve plek in het spoor. Dat wordt flink persen!

Hemelvaart: 5 miljoen kilo in beweging bij Deventer Colmschate

Tunnel naast het spoor voorgebouwd

De nieuwe tunnel ligt straks in de Oostriklaan, bij station Deventer Colmschate. Afgelopen jaar is daar een grote bouwplaats ontstaan. Direct vanaf het perron keek je in een grote bouwkuip, die naast het spoor is gelegen. In die kuip is een betonnen tunnel gebouwd, met o.a. plaats voor een rijbaan voor wegverkeer en plaats voor een fietspad. Totale breedte: 30 meter. In de tunnel komen ook liften en trappen die toegang geven naar het perron van het (straks) bovengelegen station. Eerst moet het betonnen geheel veranderen van plek, van náást naar ónder het spoor.

Hoe krijg je 5 miljoen kilo in beweging?

De betonnentunnelmoot is nu klaar om te plaatsen. Het gewicht van het bouwwerk is gigantisch. Hoe verplaats je zo'n grote bak van miljoenen kilo's? In deze situatie is gekozen de tunnel op zijn plaats te schuiven door grote persen tegen de onderkant van de tunnelbak te laten duwen. De tunnel schuift eerst over een betonnen ondervloer, waar met we met speciaal middel een glijbaan van maken. Per uur schuift het gevaarte 1,5 meter vooruit. Met deze gecontroleerde 'duw' beginnen we op vrijdagavond 11 mei, naar verwachting tussen 18 en 19u. De hele verplaatsing neemt 30 uur in beslag en eindigt zaterdagmiddag. 

Een van de 6 persen die we inzetten om de tunnel te verplaatsen.

Een van de 6 persen die we inzetten om de tunnelbak te verschuiven. 

Spoor aan de kant 

We starten al met werkzaamheden in de nacht van donderdag 10 op vrijdag 11 mei. Dan beginnen we met de sporen aan de kant te leggen. Ook grind en grond gaan aan de kant om plaats te maken voor de inschuiving van de tunnelmoot. Vrijdagavond starten we met het inpersen van de tunnelbak. Hierna brengen we zand en grind terug en vindt het terugbouwen van het spoor plaats. Al deze werkzaamheden worden in één aaneengesloten periode van 76 uur uitgevoerd. Maandagochtend rijden er treinen overheen en is station Deventer Colmschate weer in gebruik.

Werkzaamheden bekijken op tribune of via webcam

Via de webcam op www.prorail.nl/oostriklaan zijn de werkzaamheden live te volgen. Ook kunt u ter plaatse kijken. Er is een kijklocatie ingericht nabij het Titus Brandsmahuis, Het Titus Brandsmahuis is bereikbaar via de Doornenburg en het Titus Brandsmaplein. In verband met de bereikbaarheid en gebrek aan parkeerplaatsen raden we aan om met de fiets of te voet te komen. Komt u met de fiets of te voet vanaf de oostzijde van de Oostriklaan, dan wordt u omgeleid via de rotonde en Doornenburg. De Oostriklaan is afgeschermd met bouwhekken en alleen bij de rotonde over te steken (met behulp van verkeersregelaars). 

Op de kijklocatie is het Titus Brandsmahuis tijdens de volgende momenten open:

  • Vrijdag 11 mei: 10:00 – 12:00 uur, 14:00 – 16.30 uur en 18.30 – 20.30 uur.
  • Zaterdag 12 mei: 10:00 – 12:00 uur, 14:00-16.30 uur en 18.30 – 20.30 uur.

Volgers van de bouwactiviteiten kunnen tijdens bovenstaande momenten hier terecht voor een gratis kopje koffie, thee of ranja.  

Feiten en cijfers

  • Snelheid verplaatsing: ongeveer 1,5 meter per uur
  • Gewicht: 4,8 miljoen kilo
  • Beton: 1650 m3 
  • Af te leggen afstand: 30 meter
  • Afmetingen spoormoot: 40 x 30 x9m (lxbxh)

Overweg Oostriklaan afgesloten, verkeer omgeleid

Tijdens de werkzaamheden is de spoorwegovergang in de Oostriklaan afgesloten voor het autoverkeer. De Oostriklaan zelf wordt vanaf de rotonde bij de Leonard Springerlaan tot aan het Koggeschip afgesloten en in de hekken gezet. Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van het fietspad aan de oostzijde van de Oostriklaan. Tijdens de werkzaamheden rijden hier dumpers (zandwagens) af en aan om zand af (en aan) te voeren naar (en van) het depot bij de rotonde. Verkeersregelaars worden ingezet om het verkeer te regelen bij de rotonde.  De Vlinderparkweg blijft voor bestemmingsverkeer bereikbaar. De Oostriksweg is bereikbaar via de Stationsweg en de Colmschaterstraatweg. Het Koggeschip en Karveel zijn bereikbaar vanaf de kant van de Holterweg.

Gevolgen voor het treinverkeer

Tijdens de werkzaamheden rijden er bussen in plaats van treinen op het traject tussen Deventer en Wierden. Wilt u reizen met het openbaar vervoer? Kijk dan voor actuele reisinformatie op www.ns.nl. Of raadpleeg 9292 voor een reisadvies op maat, via www.9292.nl of telefonisch 0900 - 9292 (€0,90 per minuut). De bussen stoppen bij de bestaande bushaltes van Syntus/Keolis aan de Holterweg. Vanaf maandag rijden de treinen weer volgens dienstregeling.

Gepubliceerd op