Utrecht: we naderen de ontknoping

Utrecht is dé spoorstad van Nederland. Er zijn nu al jaarlijks 88 miljoen reizigers – dat aantal groeit in de nabije toekomst naar 100 miljoen reizigers. Daarvoor hebben we het spoor en de stations in de regio rond Utrecht flink aangepakt. Zodat er ruimte is voor meer treinen, meer reizigers, en dus voor snelle en comfortabele treinreizen. Een grote vernieuwingsslag, die nu zijn ontknoping nadert.

Sommige dingen zijn zo groot, dat ze door hun omvang niet meer opvallen. Pas van een afstand is de impact duidelijk. De Afsluitdijk is immens maar als je er overheen rijdt, is het gewoon een weg. Vanuit de lucht of vanaf het water zie je pas wat voor een geweldige prestatie er is geleverd. Voor de Deltawerken geldt hetzelfde. Enorme infrastructurele projecten die decennia overspannen en die het verschil maken in Nederland. Dit jaar levert ProRail eenzelfde soort huzarenstukje op: de ontknoping van de grootste vernieuwingsslag van het Nederlandse spoor ooit. 

Nieuwe sporen en stations rond Utrecht

Om het groeiende treinverkeer van en naar Utrecht in goede banen te leiden, is bijna het hele spoor rond Utrecht verdubbeld, en zijn er 7 nieuwe stations bijgebouwd. In de tussentijd is ook de stationshal van Utrecht compleet vernieuwd en feestelijk geopend op 7 december 2016. De ontknoping van het spoor bij Utrecht maakt de vernieuwingsslag rond Utrecht compleet. Door al deze vernieuwingen rijden treinen beter op tijd en stappen reizigers sneller en makkelijker over.

Utrecht Centraal is een moderne ov-terminal

In de nieuwe stationshal is volop ruimte voor het toenemend aantal reizigers. De hal is ruim drie keer zo groot geworden, en licht en overzichtelijk. Vanuit de hal loop je direct naar de perrons, de bus- en tramhaltes, en zijn winkels, horeca en informatiepunten binnen handbereik. De perrons zijn verbreed en vernieuwd en er is een extra perron gebouwd. Utrecht Centraal is een modern en toegankelijk station. De ruimte is open én uitnodigend.

Geen olievlekken meer

Treinen moeten snel kunnen binnenkomen én weer vertrekken. Daarvoor hebben we de sporen rond Utrecht Centraal rechtgetrokken, en meer dan tweederde van de wissels verwijderd. Van de 186 wissels zijn er nu nog 60 over. Naast dat treinen daardoor beter op tijd rijden, slaan problemen op één spoor niet meer over. Een lokale storing kan beperkt blijven tot dat traject.

Voor de reiziger zijn er, misschien wel ongemerkt, nog meer voordelen. De koffie schommelt bij aankomst op Utrecht Centraal bijvoorbeeld niet meer uit je beker, en je blijft door het verdwijnen van vele wissels makkelijker staan op het balkon van de trein.

Het sluitstuk

Het meeste werk rond Utrecht is afgerond. We werken nog aan de Spoorverdubbeling Utrecht Centraal - Leidsche Rijn. Naast de spoorverdubbeling van bijna twee kilometer komt er een tweede spoorbrug en viaduct. We naderen dus de ontknoping, eind 2018 is het spoorknooppunt Utrecht helemaal klaar voor de toekomst.

Nieuws

ProRail vernieuwt Utrecht

Documenten

Bestandstype Informatie Versie Bestandsgrootte
pdf Kaart De Ontknoping
Laatst gewijzigd: 21-11-2016
1.76 MB
pdf Folder spoorvernieuwing rond Utrecht september-december 2016
Laatst gewijzigd: 30-08-2016
2.89 MB
pdf Informatiefolder Utrecht Centraal - Leidsche Rijn (2016)
Laatst gewijzigd: 23-11-2016
3 MB
pdf Omgevingsonderzoek Spooruitbreiding Utrecht Centraal - Leidsche Rijn
1.04 MB

Contact