Utrecht

Utrecht is dé spoorstad van Nederland. Er zijn nu al jaarlijks 88 miljoen reizigers – dat aantal groeit in de nabije toekomst naar 100 miljoen reizigers. Daarom hebben we het spoor en de stations in de regio rond Utrecht flink aangepakt. Zodat er ruimte is voor meer treinen, meer reizigers, en dus voor snelle en comfortabele treinreizen. Een grote vernieuwingsslag, die zijn ontknoping nadert. Het sluitstuk is de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn, waar tot eind 2018 aan wordt gewerkt.

Nieuwe sporen en stations rond Utrecht

Om het groeiende treinverkeer van en naar Utrecht in goede banen te leiden, is bijna het hele spoor rond Utrecht verdubbeld en zijn er 7 nieuwe stations bijgebouwd. De stationshal van Utrecht Centraal is compleet vernieuwd. Er vinden nog een aantal afrondende werkzaamheden plaats maar het einde is nu in zicht. Daarmee is de vernieuwing van de sporen rond station Utrecht bijna afgerond. Dankzij al deze vernieuwingen rijden treinen beter op tijd en stappen reizigers sneller en makkelijker over.

Het sluitstuk: spoorverdubbeling Utrecht Centraal - Leidsche Rijn

Tot eind 2018 werken we nog aan de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. Onderdeel van de spoorverdubbeling van bijna twee kilometer is de bouw van een tweede spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal en een nieuw viaduct bij de Cartesiusweg. Eind 2018 is het spoorknooppunt Utrecht helemaal klaar voor de toekomst.

Utrecht Centraal is een moderne ov-terminal

In de nieuwe stationshal is volop ruimte voor het toenemend aantal reizigers. De hal is ruim drie keer zo groot geworden, en licht en overzichtelijk. Vanuit de hal loop je direct naar de perrons, de bus- en tramhaltes, en zijn winkels, horeca en informatiepunten binnen handbereik. De perrons zijn verbreed en vernieuwd en er is een extra perron gebouwd. Utrecht Centraal is een modern en toegankelijk station. De ruimte is open én uitnodigend.

Geen olievlekken meer

Treinen moeten snel kunnen binnenkomen én weer vertrekken. Daarvoor hebben we de sporen rond Utrecht Centraal rechtgetrokken, en meer dan tweederde van de wissels verwijderd. Van de 186 wissels zijn er nu nog 60 over. Naast dat treinen daardoor beter op tijd rijden, slaan problemen op één spoor niet meer over. Een lokale storing kan beperkt blijven tot dat traject. Voor de reiziger zijn er, misschien wel ongemerkt, nog meer voordelen. De koffie schommelt bij aankomst op Utrecht Centraal bijvoorbeeld niet meer uit je beker, en je blijft door het verdwijnen van vele wissels makkelijker staan op het balkon van de trein.

Webcam westzijde Amsterdam-Rijnkanaal

Voorbouwlocatie van de spoorbrug

Webcam oostzijde Amsterdam-Rijnkanaal

Landhoofd nieuwe spoorbrug oostzijde, spoor en viaduct Cartesiusweg

Nieuws

In beeld: Geslaagde operatie in Utrecht

Spoorvernieuwing Utrecht Centraal - Utrecht Overvecht
Spoorvernieuwing Utrecht Centraal - Utrecht Overvecht
Maandagochtend 17 juli reden de treinen tussen Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht over spiksplinternieuw spoor. Er is negen dagen lang, dag en nacht, keihard gewerkt aan het karwei. Alles was mooi op tijd klaar. ProRail kijkt dan ook tevreden terug, met dank aan alle bikkels die de klus hebben geklaard. Bekijk de foto's voor een overzicht.

Wisseltruc op Utrecht Centraal

Spoor tussen Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht
Spoor tussen Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht
ProRail gaat vrijdagnacht van start met een spectaculair staaltje spoorwerk. Naast Utrecht Centraal wordt in negen dagen tijd 500 meter spoor vervangen, inclusief 23 wissels. Een duurzame wisseltruc, want we gebruiken wissels die eerder op Utrecht Centraal werden weggehaald, maar nog lang niet versleten waren.

Documenten

Contact