Utrecht Centraal - Leidsche Rijn

Op het spoor tussen Utrecht Centraal en Woerden is op dit moment nog net voldoende ruimte om alle reizigers te vervoeren. Om het groeiende aantal reizigers in de toekomst aan te kunnen, is meer spoor nodig. De sporen tussen Vleuten en Leidsche Rijn zijn al verdubbeld. De laatste 2 kilometer van de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn voeren we op dit moment uit. De aansluitingen bij station Utrecht Centraal en station Leidsche Rijn hebben al vier sporen.

Meer spoor Leidsche Rijn – Utrecht

Tussen stations Leidsche Rijn en Utrecht Centraal verdubbelen we over een lengte van bijna 2 km het aantal sporen van twee naar vier. Voor deze spoorverdubbeling bouwt ProRail een extra - en stillere - brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze brug komt tussen de huidige brug en de Hogeweidebrug in te liggen. Ook wordt de bestaande spoorbrug hoger en stiller gemaakt, en leggen we een tweede viaduct aan bij de Thomas à Kempisweg. Naar verwachting zijn we hiermee eind 2018 klaar. Op het YouTube-kanaal van ProRail vind je verschillende video’s over de plaatsing van de brug. Bekijk de afspeellijst Spoorverdubbeling Utrecht.

Randstadspoor

De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is onderdeel van het project Randstadspoor: een uitgebreid spoornet met meer sporen, en nieuwe en comfortabele stations in de regio Utrecht. Daarmee scheppen we ruimte voor meer treinen, voor meer reizigers, die dichter bij huis én frequenter op de trein kunnen stappen. Randstadspoor bevat zeven nieuwe stations: Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Houten Castellum, Tiel Passewaaij en Utrecht Vaartsche Rijn. ProRail werkt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan het project Randstadspoor, dat naar verwachting eind 2018 klaar is.

Wat gebeurde er nog meer in Utrecht

In het kader van Randstadspoor is bijna het hele spoor rond Utrecht verdubbeld en zijn nieuwe stations gebouwd. In de tussentijd is ook de stationshal van Utrecht compleet vernieuwd. De ontknoping van het spoor bij Utrecht, DSSU (DoorStroomStation Utrecht) maakte de vernieuwingsslag rond Utrecht compleet. Het gebied is nu klaar om van 88 miljoen jaarlijkse reizigers door te groeien naar 100 miljoen in de nabije toekomst. Die reizigers komen sneller aan en stappen sneller over. En de punctualiteit is al gestegen.

Voorbereidingen plaatsing nieuwe spoorbrug

Nieuws

Herfstvakantie: Bergen spoorwerk bij Utrecht

Dit gaan we doen in de herfstvakantie, bij Utrecht
Dit gaan we doen in de herfstvakantie, bij Utrecht
De herfstvakantie is de laatste bouwmijlpaal voor de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. Van 20 tot en met 28 oktober werken ProRail en BAM negen dagen met 300 man per dag om sporen en bovenleiding aan te sluiten. En... er worden vier wissels 'hergebruikt'. Lees verder voor meer cijfers en weetjes.
Gepubliceerd op

Nachtelijke werkzaamheden

Bovenleiding
De komende maanden is BAM vaker in de nachten aan het werk. Omdat het hoofdzakelijk werkzaamheden aan de bovenleidingen betreft, kunnen deze niet overdag worden uitgevoerd, wanneer er veel treinen passeren. De nachtelijke werkzaamheden luiden de laatste fase in van de spoorverdubbeling. De spreekwoordelijke laatste loodjes dus, voor het project zowel als onze spoorburen.
Gepubliceerd op

Welke spoorwerkzaamheden zijn er in uw buurt?

Documenten

Contact