Utrecht Centraal - Leidsche Rijn

Op het spoor tussen Utrecht Centraal en Woerden is op dit moment nog net voldoende ruimte om alle reizigers te vervoeren. Om het groeiende aantal reizigers in de toekomst aan te kunnen, is meer spoor nodig. De sporen tussen Vleuten en Leidsche Rijn zijn al verdubbeld. De laatste 2 kilometer van de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn voeren we in de komende jaren uit. De aansluitingen bij station Utrecht Centraal en station Leidsche Rijn hebben al vier sporen.

Bekijk dit weekend: webcams plaatsing spoorbrug over Amsterdam-Rijnkanaal

Meer spoor Leidsche Rijn – Utrecht

Tussen stations Leidsche Rijn en Utrecht Centraal verdubbelen we over een lengte van bijna 2 km het aantal sporen van twee naar vier. Voor deze spoorverdubbeling bouwt ProRail een extra - en stillere - brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze brug komt tussen de huidige brug en de Hogeweidebrug in te liggen. Ook wordt de bestaande spoorbrug hoger en stiller gemaakt, en leggen we een tweede viaduct aan bij de Thomas à Kempisweg. Naar verwachting zijn we hiermee eind 2018 klaar.

Randstadspoor

De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is onderdeel van het project Randstadspoor: een uitgebreid spoornet met meer sporen, en nieuwe en comfortabele stations in de regio Utrecht. Daarmee scheppen we ruimte voor meer treinen, voor meer reizigers, die dichter bij huis én frequenter op de trein kunnen stappen. Randstadspoor bevat zeven nieuwe stations: Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Houten Castellum, Tiel Passewaaij en Utrecht Vaartsche Rijn. ProRail werkt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan het project Randstadspoor, dat naar verwachting eind 2018 klaar is.

Wat gebeurde er nog meer in Utrecht

In het kader van Randstadspoor is bijna het hele spoor rond Utrecht verdubbeld en zijn nieuwe stations gebouwd. In de tussentijd is ook de stationshal van Utrecht compleet vernieuwd. De ontknoping van het spoor bij Utrecht, DSSU (DoorStroomStation Utrecht) maakte de vernieuwingsslag rond Utrecht compleet. Het gebied is nu klaar om van 88 miljoen jaarlijkse reizigers door te groeien naar 100 miljoen in de nabije toekomst. Die reizigers komen sneller aan en stappen sneller over. En de punctualiteit is al gestegen.

Voorbereidingen plaatsing nieuwe spoorbrug

Nieuws

Hoera, spoorbrug Utrecht ligt op zijn plek

ProRail heeft de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal geplaatst. Wat een mijlpaal! De nabij gelegen sporen zijn zondag op maandagnacht weer vrijgegeven en de treinen konden maandagochtend weer rijden. Ook de Vleutensebaan is weer open voor het wegverkeer en scheepvaart is sinds vannacht mogelijk. In deze timelapse kun je het noeste werk nog eens in sneltreinvaart terugzien.

Spoorbrug begint aan oversteek

De spoorbrug komt omtreeks 16.30 uur in beweging
De spoorbrug komt omtreeks 16.30 uur in beweging
Update 16.30 uur. De spoorbrug komt omstreeks 16.30 uur in beweging om de oversteek te maken. Dat duurt ongeveer twee uur. Daarna moet de brug van het ponton op de hulpconstructie aan de oostkant worden gereden. Dat neemt enkele uren in beslag waardoor het Amsterdam-Rijnkanaal tot 00.00 uur gestremd zal blijven.

Contact