De nieuwe spoorbrug: een zorgvuldige compositie

Nieuws

13 september 2017

In november is het zover: dan plaatsen BAM en HSM Steel Structures de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. "Geen gemakkelijke ontwerpopdracht, zo tussen twee bestaande bruggen in”, zegt architect Paul van der Ree van studioSK Movares.

Van der Ree heeft diverse beeldbepalende bruggen op zijn conto staan, waaronder de zestig meter hoge hefbrug over de Oude Maas bij Dordrecht. Bij deze nieuwe Utrechtse spoorbrug streefde hij naar rust in het eindbeeld, omdat hij moest uitgaan van twee flankerende en totaal verschillende bruggen. Tegelijkertijd is gezocht naar een toekomstvast ontwerp.

Drie stalen bruggen op een rij

Met een paar collega-constructeurs bij Movares is een paar maanden gepuzzeld: hoe bouw je zo’n brug op zo’n lastige plek en hoe krijg je de nieuwe brug daar? Met een paar helikopters? Nee dus. "De techniek bepaalde het materiaal al voor een deel: geen zware betonnen brug, maar een lichtere staalconstructie. Dat is qua beeld ook mooi:  "Straks ligt er een mooi ensemble van drie stalen bruggen, zorgvuldig gecomponeerd."

De uitkomst werd een brug met een forse boog. "Die geeft het geheel ruggengraat en brengt de boel bij elkaar, zeker door de stevig grijze kleur. Constructief zorgt deze boog voor de draagkracht. Daardoor kan je een vrij dun spoordek maken en dat geeft onderaan extra ruimte voor de doorvaarhoogte." Voor de steunpunten sloot hij aan bij de gele brug voor het autoverkeer. “Dat heeft te maken met eisen van Rijkswaterstaat. Er mogen bijvoorbeeld geen steunpunten meer in het kanaal staan en ook niet te dicht bij de oever."

De data waarop de brug wordt geplaatst staan al z’n agenda: het weekend van 18 en 19 november. "Dat zijn spectaculaire operaties. Reken maar daar dat ik daar bij ben."

 ()

Spoorverdubbeling Utrecht Centraal - Utrecht Leidsche Rijn

Om de groei van het treinverkeer mogelijk te maken, werkt ProRail aan de verdubbeling van het spoor tussen de stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. Hiermee krijgt ook het laatste stuk spoor tussen Utrecht en Woerden vier sporen en is het spoorknooppunt Utrecht klaar voor de toekomst.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers