Ook in 2016 intensieve werkzaamheden op Utrecht Centraal

Nieuws

3 december 2015

Steeds meer sporen op Utrecht Centraal liggen er mooi strak bij: onderdeel van de grootschalige spoor- en perronvernieuwingen. Alle sporen komen vrij van elkaar te liggen. Zo hoeven treinen elkaar minder vaak te kruisen, of op elkaar te wachten. Wat staat er voor 2016 op het programma?

ProRail bouwmanager Ronald Hazeu: “2016 wordt een jaar met veel werkzaamheden die voor reizigers niet altijd onopgemerkt zullen blijven. De vernieuwing van de perronkappen op de perrons 6 en 7 staat op de rol en de perrons 4 en 5 zijn aan de beurt om te worden verbreed.”

Het gaat daarbij om de sporen 8 tot en met 15 die zowel aan de noord- als aan de zuidzijde van het station liggen. “De zuidelijke sporen krijgen een nieuwe aansluiting op de sporen tussen Utrecht Centraal en Lunetten. Daar gaat het aantal sporen van vier naar acht. Zo kunnen de zogenoemde dive-unders bij Lunetten en station Vaartsche Rijn in gebruik worden genomen.”

Goed nieuws voor reizigers

Ook komt er een aangepaste beveiliging en worden aan de noordzijde enkele sporen ‘rechtgetrokken’ en wissels verwijderd. Ronald Hazeu: “Dat is goed nieuws voor de reizigers, want dat betekent dat er straks meer treinen met hogere snelheden kunnen rijden. In bepaalde werkweekenden wordt op wel zes of zeven plekken tegelijkertijd rondom Utrecht gewerkt om in één keer een nieuwe spoorcorridor aan te sluiten. Het is voor ProRail een van de grootste ombouwoperaties ooit.”

Voor meer beeldmateriaal over Utrecht - Centraal kijk op de webpagina Utrecht.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers