Ov-terminal Utrecht Centraal

Station Utrecht Centraal is klaar voor de toekomst. De afgelopen vijf jaar heeft het gebouw een ware metamorfose ondergaan. Het oude station was niet gebouwd op de vele reizigers die het station tegen 2030 zullen aandoen – zo’n honderd miljoen per jaar. Bij dergelijke reizigersstromen hoort een goed toegankelijk station, waar iedereen makkelijk en snel de hal, de perrons én de binnenstad kan bereiken.

Moderne ov-terminal

Het stationsgebied – van het Jaarbeursterrein tot de oude binnenstad – vormt straks één toegankelijk geheel. Een overdekte boulevard van zo’n 300 meter over het spoor heen verbindt de stad. Het station krijgt aan beide zijden een duidelijke entree aan twee vernieuwde stationspleinen. Het plein aan de westzijde is al klaar, het plein aan de oostzijde wordt in de komende jaren nog gebouwd. De nieuwe ov-terminal Utrecht is een zelfstandig en duidelijk herkenbaar gebouw.

Overzichtelijk en licht

De nieuwe ov-terminal heeft een ruime, lichte hal dankzij een golvend dak. Ook de inrichting geeft ruimte en overzicht. De reiziger ziet in één oogopslag hoe hij zijn reis kan vervolgen. Reisinformatie en de toegang tot de trein- bus-, en tramperrons bevinden zich in het midden van de hal. Voorzieningen en winkels zijn gevestigd aan de twee lange zijden van de stationshal. De zuidzijde van de stationshal is een lange, glazen gevel, waardoor reizigers prachtig zicht hebben op de sporen en de binnenkomende en vertrekkende treinen.

Meer ruimte op de perrons

De perrons zijn verbreed, zodat ze ruimte bieden aan het groeiend aantal reizigers. Ook zijn op de perrons nieuwe glazen perronkappen, die zorgen voor een licht en ruimtelijk beeld. Op een aantal perrons zijn deze perronkappen voorzien van zonnecellen.

De juiste verbinding

De bushaltes zijn, net als de treinperrons, direct vanuit de stationshal bereikbaar: snel, overzichtelijk en efficiënt. Bovendien kunnen mensen het perron sneller verlaten; met op elk perron op vaste plekken een lift, roltrap en vaste trap. Vanaf 2018 krijgt ook de tramverbinding naar de Uithof een plek onder de stationshal, aan de oostzijde. Deze tramhalte is dan direct vanuit de stationshal toegankelijk. Ook kunnen er buiten het station straks veel meer fietsen gestald worden: 22.000.

Opening in 2016

Station Utrecht Centraal is feestelijk geopend op 7 december 2016. ProRail heeft Utrecht Centraal vernieuwd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gemeente Utrecht en NS.

Utrecht Centraal geopend!

Rondleiding met architect Utrecht Centraal

Timelapse: bouw van het dak

Trap officieel geopend

Feiten en cijfers

Financiers: Ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeente Utrecht, NS

Architecten: Benthem Crouwel Architecten i.s.m. Movares

Aannemers: Besix (station), Heijmans (vernieuwing sporen 1 t/m 3 en bijbehorende perrons), Strukton (perronkappen met zonnecellen)

Contact