Verbouwing station Rotterdam Alexander

Een kleine 20.000 treinreizigers per dag, aansluiting op metro en bus, een groot P&R-terrein, en direct aan de drukke A20 gelegen: station Rotterdam Alexander is een belangrijk knooppunt in de regio. Vooral de aansluiting op de metro zorgt voor grote reizigersstromen. Om al die reizigers een prettige overstap te bieden, ging het station op de schop. Zo is en blijft Rotterdam Alexander die belangrijke schakel in de reis van deur tot deur.

Goed bereikbaar, veilig en schoon

Stations moeten goed bereikbaar zijn. Niet alleen de weg er naartoe, maar ook binnen het station moeten mensen goed hun weg kunnen vinden. Bovendien moet het station een veilige en schone plek zijn, waar het wachten aangenaam is. Dit alles geldt nog eens extra voor een OV-knoop als Rotterdam Alexander, met zoveel reizigersstromen. Het oude station dateert uit 1968, en de voorlaatste verbouwing was in 1983. Het was de hoogste tijd voor een upgrade, en inmiddels is het volledige station vernieuwd en in juli 2020 geopend.

Betere aansluiting trein en metro, aangenamer wachten

Het stationsgebouw is vernieuwd door NS. Het metro- en treinstation is nu één gebouw, waardoor de overstap tussen trein en metro korter en veiliger wordt. ProRail heeft de perrons, de liften en de fietsenstalling aangepakt. Het wachten is inmiddels wat comfortabeler dankzij nieuw meubilair en betere beschutting tegen regen en wind. De verhoogde treinperrons bieden reizigers in de toekomst een gelijkvloerse instap. Daarnaast knapt de gemeente de openbare ruimte in het stationsgebied op. Samen met gemeente zal ProRail nog een nieuwe fietsenstalling maken.

Andere deelnemende partijen zijn RET, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en De Verkeersonderneming.

Meer informatie is te vinden op www.stationrotterdamalexander.nl.

Het laatste nieuws

Contact