Meer tijd nodig voor verbouwing van station Castricum

Voor de verbouwing van station Castricum is meer tijd nodig. In februari start ProRail de werkzaamheden aan de dorpszijde van het station. Dat is ruim enkele maanden later dan aanvankelijk was gepland.
Zo gaat station Castricum er aan de dorpskant uit zien
Zo gaat station Castricum er aan de dorpskant uit zien

Veilige constructie

Voor een deel van de werkzaamheden was het nodig om de constructieve veiligheid van de tunnel te onderzoeken. We passen deze tunnel aan om een nieuwe trap en een nieuwe lift te kunnen bouwen. Er zijn uitgebreide berekeningen gemaakt. Die tonen aan dat de constructie met enkele ontwerpaanpassingen veilig is. 

Afronding werkzaamheden

De aanpassingen zijn inmiddels gedaan. Wel is hierdoor de uitvoering vertraagd. Zo is onder meer de nieuwe trap nog niet geplaatst. Aannemer K_Dekker Bouw & Infra treft de komende weken voorbereidingen om de trap dit voorjaar in te kunnen hijsen.

Daarna ligt het zwaartepunt van de werkzaamheden aan de andere kant van het station. Dat betekent dat vanaf dat moment het station tijdelijk alleen toegankelijk is via het Westerplein en via de perron-opgang Kramersweg/De Mient.

Zo ziet het er straks uit

Het vijftig jaar oude station Castricum ondergaat een flinke metamorfose. Er komen drie transparante liften en nieuwe trapopgangen tussen perrons en de tunnel. De perrontunnel krijgt nieuwe tegels en energiezuinige led-verlichting. Op het perron komt nieuw meubilair en NS Stations bouwt daar een nieuwe kiosk.

Aan beide kanten van het station komen luifels, gemaakt van stevig wit doek. Die bieden straks beschutting aan reizigers en passanten. En zo wordt ook een overdekte ontvangstruimte gecreëerd. Verder plaatsen we een hoge glazen wand aan de kant van het spoor. Die gaat zorgen voor extra beschutting en licht. Het hele station oogt straks toegankelijker, ruimer, lichter en comfortabeler.

Het nieuwe station Castricum is volgens de nieuwe planning eind 2020 gereed.

Gepubliceerd op