Waddinxveen Triangel

Op het traject Alphen aan den Rijn-Gouda bouwde ProRail een nieuw station: Waddinxveen Triangel. Het station ligt in de nieuwe woonwijk Park Triangel. Daardoor is niet alleen deze wijk goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Maar ook de bestaande wijk Zuidplas en het bedrijventerrein Coenecoop.

Station en tunnel

Station Waddinxveen Triangel ligt zo’n 1,5 kilometer ten zuiden van het bestaande station Waddinxveen. In de nieuwe wijk Park Triangel. Onder het spoor bouwde ProRail een fiets- en voetgangerstunnel. Fietsers kunnen veilig en makkelijk naar de oostzijde van het dorp, en naar het bedrijventerrein Coenecoop.

R-net

ProRail bouwde nog een station op dit traject: Boskoop Snijdelwijk. Door de twee nieuwe stations is dit traject aantrekkelijk voor reizigers. Sinds december 2016 rijden R-net treinen tussen Alpen aan den Rijn en Gouda, sinds het najaar van 2017 rijden ze vier keer per uur. R-net is een keurmerk voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad. Reizigers kunnen daarmee rekenen op betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer.

Gereed

In het najaar van 2016 startte ProRail met de bouw van station Waddinxveen Triangel. In het voorjaar van 2018 was het klaar.

De twee nieuwe stations bouwden wij in opdracht van de provincie Zuid-Holland. De bouw is onderdeel van de kwaliteitsverbetering van het traject Alphen aan den Rijn-Gouda. Hierbij werkt de provincie Zuid-Holland samen met ProRail, NS en de gemeenten Waddinxveen, Gouda en Alphen aan den Rijn.

Nieuws

Lentekriebels in de tunnel van station Waddinxveen Triangel

Muurschildering in wording
Muurschildering in wording
Sinds kort kijken lieve koeienogen je aan als je door de tunnel van station Waddinxveen gaat. Kunstenaar Ruud Kooger legde de laatste hand aan een muurschildering op de wanden van de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel. Het panorama beslaat vijfhonderd vierkante meter en is geïnspireerd op de landelijke omgeving van Waddinxveen. Groene weide, koeien, lammetjes, eenden, maar ook woningen van Park Triangel, windmolens, én de R-net trein zijn te zien.
Gepubliceerd op

Planning

    Januari 2017

  • Start bouw
  • Februari – juni 2017

  • realisatie toeritten tunnel
  • voorbouwen spoordek (tunneldeel onder het spoor) op het werkterrein
  • juli 2017

  • periode (8-31 juli) dat trein niet rijdt en aannemer veilig langs het spoor kan werken
  • verwijderen spoorrails, dwarsliggers, spoorgrind en bovenleiding
  • grondwerk en aanbrengen damwanden en funderingspalen
  • inhijsen spoordek
  • terugbouwen spoorbaan
  • realisatie perron
  • augustus – oktober 2017

  • afwerken vloeren en wanden tunnel
  • bouw technische ruimte
  • afronden perronconstructie
  • oktober – december

  • plaatsen trappen en aanbrengen groen
  • technische installaties op het perron en in technische ruimte (zoals verlichting)
  • weginfra tunnel, verlichting en pompinstallatie
  • 2018

  • Testen en inregelen installaties perron en technische ruimte
  • weginfra en verlichting toeritten
  • plaatsing hekwerken, terugleggen sloten en aanbrengen groen
  • Voorjaar 2018

  • station gereed en open voor reizigers

Contact