Nieuwsberichten

Nieuwe spoorviaducten over de weg: wat betekent dit voor het verkeer?

Fietviaduct over de Ceintuurbaan wordt gesloopt terwijl er een trein langs rijdt
Tussen Zwolle en Herfte verdubbelen we de sporen van twee naar vier. Hiervoor moeten we ook de tussenliggende viaducten aanpassen, waar het spoor kruist met weg of water. We proberen de hinder van de werkzaamheden voor het verkeer zo veel mogelijk te beperken, maar soms zijn er afsluitingen nodig. Wat komt er de komende tijd aan?
Gepubliceerd op

Voortgang uitbreiden opstelterrein, spoorverdubbeling en dive-under bij Zwolle

De twee nieuwe sporen zijn op steeds meer plekken zichtbaar
Bij Zwolle zijn we flink aan de slag met het spoor, om ruimte te maken voor meer treinen. Het opstelterrein bij Windesheim wordt vernieuwd en uitgebreid. Tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte verdubbelen we de sporen van twee naar vier. Om ruimte te maken voor de twee extra sporen, bouwen we op het traject nieuwe viaducten over weg en water en vervangen we de oude. Bij Herfte bouwen we een zogenoemde ‘dive-under’, waardoor treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Het werk is in het voorjaar van 2019 in uitvoering gegaan. Hoe staat het er nu voor? Een update in foto’s en tekst.
Gepubliceerd op

ProRail test nieuw fietsenrek

Proef met fietsenrek voor licht afwijkende fietsen bij station Zwolle zuidingang
ProRail en NS testen in vier fietsenstallingen een fietsenrek dat geschikt is voor ‘licht afwijkende’ fietsen, bijvoorbeeld met een krat of kinderzitje. Dit soort fietsen past niet goed in de standaardrekken en belemmeren het stallen van fietsen in de rekken eromheen.
Gepubliceerd op