Bus over het spoor bij Zwolle

De bussen gaan in Zwolle het spoor over en met een nieuwe brug naar de andere kant van het station. ProRail zoekt daarom een aannemer om een mooie busbrug over het spoor te bouwen. Terwijl we opzoek gaan naar de bouwer starten we alvast met slopen om ruimte te maken. Hoe gaat het daarna verder?
In 2021 ziet dit plaatje er heel anders uit
in 2021 ziet dit plaatje er heel anders uit

Start

Voor de bouw van de brug moet onder andere de NedTrainhal wijken. De hal diende jarenlang als lijnwerkplaats voor treinonderhoud. Met een gezamenlijke druk op de knop geven wethouder Ed Anker en Overijssels gedeputeerde Bert Boerman donderdag 2 juni het officiële startsein voor de sloop. Dat is de eerste stap op weg naar de nieuwbouw.

September

Ondertussen loopt de aanbesteding: welke aannemer gaat deze klus klaren en met welke aanpak? Hoe komt de brug eruit te zien en in welk tempo kan dat binnen budget geklaard worden? Aan de hand van afspraken zoekt ProRail vervolgens uit wat de bouw voor de treindienstregeling betekent. Voor reizigers willen we de hinder maximaal beperken en het werk moet veilig kunnen gebeuren. Kortom, op welk moment leggen we treinverkeer stil, als dat al nodig is? En hoe past dat bij andere planningen en bouwprojecten met bijbehorende verzoeken om treinverkeer aan te passen? Medio september van dit jaar zijn we hier verder in en kunnen we deze vragen beantwoorden.

Samenwerking

Gemeente Zwolle en provincie Overijssel investeren met deze brug in de verdere ontwikkeling van de Spoorzone, feitelijk het stationsgebied van Zwolle. Dit is het eerste en grootste deelproject in de Spoorzone, de aanleg van een busverbinding over de sporen naar het nieuwe busplatform (aan de zuidzijde van het station, nu gelegen aan centrumzijde).

Gepubliceerd op