Treinbeveiliging. Een wereld achter het spoor

In Zwolle wordt het spoorsysteem omgebouwd, gericht op een soepele doorstroming van meer treinen en het verlagen van het aantal storingen. Om dit te bereiken verwijdert aannemer Strukton Rail onder andere 24 wissels en bouwt de sporen om tot ‘corridors’. Treinen richting Deventer, Meppel en Enschede kunnen hierdoor straks onafhankelijk van elkaar station Zwolle in- en uitrijden zonder elkaar te hinderen. Als gevolg van de ‘ombouw’ en de nieuwe sporensituatie buiten past de aannemer ook het treinbeveiligingssysteem achter de schermen aan.

Zwolle '16-daagse' Bouwjournaal 2 dinsdag 3 juli

Treinbeveiliging is misschien minder zichtbaar dan sporen maar één van de belangrijkste onderdelen van het spoor. Het zorgt ervoor dat treinen veilig van A naar B kunnen rijden. Het systeem detecteert treinen en zorgt dat seinen, wissels en overwegen in de juiste stand staan wanneer een trein passeert (seinen moeten de juiste kleuren of cijfers tonen, wissels moeten in de juiste stand liggen en overwegen moeten geactiveerd zijn bij een treinbeweging). De treindienstleiders van Verkeersleiding van ProRail zijn hier 24/7 achter de schermen mee bezig en met een eventuele bijsturing van de treindienst bij calamiteiten.

Wat gebeurt er in de 16-daagse?

Het hart van de (trein)beveiligingsinstallatie bevindt zich in een zogenaamd ‘relaishuis’. Dit relaishuis is gekoppeld aan de relais- en straatkasten en aan alle seinen, wissels en treindetectie buiten. Movares heeft in opdracht van ProRail een nieuw ontwerp gemaakt waarmee zij samen met monteurs van Strukton Rail de treinbeveiligingsinstallatie ombouwen naar de nieuwe spoorsituatie buiten. Dit ombouwproces gaat gepaard met een intensieve en uitgebreide veiligheidstest door gecertificeerde vakmensen zodat 100% zeker is dat de treinen maandag 16 juli weer veilig kunnen rijden.

Tijdens de ombouw worden er 3.500 nieuwe draden in dienst genomen waarvan 2.500 in het relaishuis en 1.000 nieuwe draden in de kasten buiten. In totaal is er 155 kilometer kabel gelegd om alle nieuwe verbindingen tot stand te brengen en installeert de aannemer 25 nieuwe seinen.

Nieuwe sporensituatie toetsen en trainen

De treindienstleiders van Verkeersleiding toetsen al enkele weken met behulp van simulaties of bij de 16-daagse overal aan is gedacht en oefenen alvast met de nieuwe situatie. 

Waarom simuleren? Simulaties hebben bij DSSU (Door Stroom Station Utrecht) en een aantal jaren geleden bij de ombouw van Den Bosch hun nut bewezen. Voor Zwolle is het de eerste keer dat treindienstleiders op een echte werkplek alvast oefenen met de nieuwe sporensituatie buiten. Door vooraf te simuleren en te oefenen draagt ProRail Verkeersleiding bij aan een soepeler treindienstverlening aan vervoerders en reizigers.

Aansturing verbeteren

Pas als de nieuwe treinbeveiliging helemaal is aangelegd en uitgebreid getest, gaat de knop om en neemt de gewijzigde treinbeveiliging het over van het huidige systeem. Daarmee kan ProRail station Zwolle, het 2e spoorknooppunt van Nederland, beter aansturen en een soepele doorstroming van meer treinen mogelijk maken.

Gepubliceerd op