Zwolle - Kampen

Tussen Zwolle en Kampen zijn elektrische treinen gaan rijden. Daarvoor legden we bovenleiding aan. Ook bouwden we een nieuw tussenstation met een tunnel onder het spoor, kreeg station Kampen een spoorplein en vernieuwden we het spoor op het hele traject.

Spoor klaar gemaakt voor elektrische treinen

Tot december 2017 reden de treinen tussen Zwolle en Kampen op diesel. Om elektrische treinen te kunnen laten rijden zorgden we voor:
• de aanleg van zo’n 200 bovenleidingmasten;
• technische ruimten voor energievoorziening voor het spoor;
• kabels naar deze gebouwen.

Station Kampen

Op station Kampen legden we een “spoorplein” aan. Dit plein is voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en de Hanzestad Kampen, aan de overkant van de rivier. Daarvoor verlengden we het perron en maakten het breder. Ook kwam het perron iets verder van de woningen af te liggen. Daarnaast verwijderden we de overbodige sporen op het oude rangeerterrein.

Station Zwolle Stadshagen

In de Zwolse wijk Stadshagen bouwden we een nieuw tussenstation: Zwolle Stadshagen.
Ook legden we hier een tunnel onder het spoor aan, bij de Belvédèrelaan.

Nieuw spoor

Behalve het spoor klaarmaken voor elektrische treinen, kreeg het traject tussen Zwolle en Kampen nieuwe spoorstaven, wissels, bielzen en spoorgrind. In Zwolle verhoogden we daarnaast de spoorbrug over de Blaloweg. Hiermee is de kans op aanrijdingen door vrachtwagens kleiner geworden.

Nieuwsberichten

In de nieuwsberichten hieronder  vindt u chronologisch de nieuwsberichten over het project Kamperlijn en station Zwolle Stadshagen.

Nieuws

Onderzoeken Kamperlijn

Keolis op station Zwolle Stadshagen
De Kamperlijn startte in december 2017 zonder station Stadshagen al mee te nemen in de bediening. Oorzaak: de snelheidsverhoging naar 140 km/u bleek in de treindienst niet uitvoerbaar. Onmiddellijk startte ProRail allerlei onderzoeken om met het oog op de reiziger zo snel mogelijk onderbouwde oplossingen te vinden.
Gepubliceerd op

Fasering

2017

  • januari: start werkzaamheden
  • 10 dagen tussen maandag 20 februari en vrijdag 10 maart: intrillen van damwanden aan de noordzijde van het spoor (Stadshagen) 
  • tussen 5 juni en 28 augustus: bussen in plaats van treinen (buitendienststelling van het spoor) 
  • 2e halfjaar: testritten
  • december: gereed

Contact

Heeft u een vraag? Via www.mjpgspoor.nl kunt u uw vraag over het MJPG stellen.