Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram en metro moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

'Het Kamperlijntje’ aflevering 1: alles over halte Veerallee

Nieuws

3 juli 2017

Er wordt hard gewerkt aan het spoor en de bovenleidingen en daarmee de toekomst van de spoorlijn Zwolle-Kampen waardoor er nu geen treinen rijden. Tijd dus om terug te blikken met foto's en verhalen over de geschiedenis van de kortste spoorlijn van Nederland. En dat doen we met 'mister Kamperlijntje' Kasper Haar.

ProRail bezoekt met Kasper Haar (63) de volgens hem vier meest kenmerkende plekken van de spoorlijn Zwolle-Kampen. Hij verzamelt al 25 jaar alle informatie over de spoorlijn en maakte er vele duizenden foto's van. Bij het Shell-tankstation langs het spoor in Zwolle kijken we uit over wat eens een halte is geweest.

Halte Veerallee

Kasper Haar: "Toen ik hier in de zestiger jaren als 8-jarig jochie al met de trein langsreed ben ik nooit hier uitgestapt. Ik moest immers naar station Zwolle, dus waarom zou je? Maar nu heb ik spijt als haren op mijn hoofd. Er is nu niets meer te zien van de halte terwijl er toch zo'n mooi verhaal achter zit."

"Toen de lijn in 1865 werd opengesteld was hier een spoorbrug over de Willemsvaart. Maar de jeugd die vlak achter ons op het nu nog bestaande Carolus Clusius College naar school ging, kon niet over die spoorbrug lopen en moest enorm omlopen. Mede daarom kwam er in 1927 een halte bij het bestaande tramstation Veerallee voor een korte spoorverbinding met station Zwolle.”

"Misschien een aardig detail. Voor het vee dat op de veemarkt werd verhandeld, was hier ook een speciale veeladingsbrug en perron. En dat was niet de enige handel. In deze chique buurt was eind negentiende eeuw voor de komst van het tramstation een flinke kolenopslag, een doorn in het oog van de omwonenden, maar een extra bijverdienste voor de spoorwegmaatschappij."

"Vanaf 1914 was er dus een tramstation en die deed dienst tot de opheffing van de tramlijn in 1934. Het stationnetje werd niet meer gebruikt, de trein uit en naar Kampen bleef wel er wel halteren. Het gebouwtje werd door vandalen keer op keer beschadigd, ook in die tijd gebeurde dat al. Het is toen gesloopt en ervoor in de plaats kwam een houten loods. In 1959 kwam er een nieuw haltegebouw en dat heeft dienstgedaan tot 1970. Uiteindelijk is ook dat gesloopt in 2000, best recent nog eigenlijk."

"Veel mensen kennen de spoorlijn Zwolle-Kampen als lijn zonder tussenstops. Nu komt er weer een halte geografisch pal tussen de Zwolse wijken Stadshagen en Westenholte en dat is weer mogelijk doordat de elektrische treinen sneller optrekken en 140 km/h gaan rijden. Zo behoud je de halfuur dienst ondanks de extra stoptijd. Vroeger reed de trein dus ook niet elk half uur. Maar uiteindelijk is een extra stop op dit spoor toch ook een beetje een terugkeer naar een roemrijk verleden."

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers