'Het Kamperlijntje' aflevering 2: De eerste vrouw

Nieuws

12 juli 2017

Er wordt hard gewerkt aan het spoor en de bovenleidingen en daarmee de toekomst van de spoorlijn Zwolle-Kampen waardoor er nu geen treinen rijden. Tijd dus om terug te blikken met foto's en verhalen over de geschiedenis van de kortste spoorlijn van Nederland. En dat doen we met 'mister Kamperlijntje' Kasper Haar.

ProRail bezoekt met Kasper Haar (63) de volgens hem vier meest kenmerkende plekken van de spoorlijn Zwolle-Kampen. Hij verzamelt al 25 jaar alle informatie over de spoorlijn en maakte er vele duizenden foto's van. Bij de Stuurmansweg in 's Heerenbroek kijken we naar braakliggende grond waar ooit een goederenspoor en een halte zijn geweest.

 

Een halte in de Mastenbroekerpolder

Kasper Haar: "De mensen in dit gebied, de Mastenbroekerpolder, wilden maar wat graag een halte met een goederenspoor. Zo konden ze landbouwproducten gaan verhandelen die hier in de polder werden verbouwd. De halte kwam er meteen bij de opening van de lijn in 1865 bij. In 1922/23 kwam er een losspoor met aanvoerweg voor de aanvoer van steenkool voor de nabijgelegen melkfabriek. Kijk, daar zie je de schoorsteen nog. De halte is tot 1933 in gebruik geweest."
"De trein stopte hier na de start in 1865 nog vrijwel bij elke rit. Maar dat werd na 1920 steeds minder. Van 1926 tot de sluiting in 1933 werd er alleen nog gehalteerd op verzoek. Dan moest je de conducteur dat even melden. In de begintijd was de weg naar de halte in de winter zo slecht, dat de NCS, de toenmalige eigenaar, dreigde helemaal niet meer te stoppen. De bevolking heeft toen geld ingezameld en de weg naar de halte verhard."

 

Familie Kampen

"Maar het echte verhaal van deze plek gaat eigenlijk over de stationschef en zijn dochters. De familie Kampen, hoe toepasselijk natuurlijk, was de baas op het station aan de Breesteeg tussen Zwolle en Kampen. Een station die oorspronkelijk een exacte kopie was van het station in Hulshorst, werd In 1905/06 aanzienlijk vergroot. De familie Kampen woonde in het stationsgebouw vanaf 1872 tot eind 1915."

 "De oudste dochter van de stationschef was daarbij ook (eerst onbetaald) telegrafiste. Misschien denken mensen dat het raar is dat hier straks weer masten in het landschap staan. Maar toen stonden er langs de hele lijn al masten voor telegrafie, van Utrecht tot Kampen. Het is uiteindelijk dochter Elisabeth (Lieze) geweest die het werk van haar vader overnam in 1894. Ze werd daarmee de eerste vrouwelijke stationschef van Nederland. Haar zuster Jo nam het van haar over in 1911. Beide zusters waren ongehuwd."
 "Dat werd ook toentertijd echt wel bijzonder gevonden. Ze kwam ermee in de krant. Pikant detail is dat ze een buitenechtelijk kind had. Het kind is, anders dan gebruikelijk, nooit op de personeelslijst beland van de NCS. Het spoorwegpersoneel moest van onberispelijk gedrag zijn. Vermoedelijk hebben ze het kind gewoon toegeschreven als een kind van haar tweede, getrouwde zuster Alida of als nakomertje van haar ouders."
 "Na sluiting in 1933 was hier toen alleen nog een onbewaakte overweg met Andreaskruizen. In dichte mist belden ze dan weleens bij de bewoners van de halte aan om te vragen of er al een trein aankwam. Nu is het al lange tijd met overwegbomen bewaakt. Het stationsgebouw is uiteindelijk gesloopt in 1970. NS wilde geen panden meer zo dicht op het spoor.  Lieze heeft uiteindelijk een straatnaam naar zich vernoemd gekregen: de Elisabeth Kampenlaan in de wijk Stationskwartier in Kampen, vlakbij station Kampen Zuid. Deze laan is precies de scheiding tussen de straten met spoor- en treingerelateerde straatnamen en die met straatnamen van bekende Kamper vrouwen."

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers