Kamperlijn en station Zwolle Stadshagen

De Kamperlijn is regelmatig in het nieuws en sinds dit voorjaar zijn er gesprekken met onze opdrachtgevers over gaande. Wat is er aan de hand en wat voor bijzonders is over het project Kamperlijn en het station Zwolle Stadshagen te melden?

Van Zwolle naar Kampen

De Kamperlijn loopt van Zwolle naar Kampen en is met name in de zomer van 2017 stevig onder handen genomen. In opdracht van provincie en gemeenten is station Kampen verbeterd, en is een onderdoorgang en een halte bij Zwolle Stadshagen gerealiseerd. Ook legden we bovenleiding aan zodat er elektrische treinen konden gaan rijden. Het plan was dit voor 26 miljoen voor elkaar te krijgen. ProRail vernieuwde tegelijk ook de sporen.

Stabiliteit ondergrond niet bekend

Helaas bleek vlak voor de ingang van de nieuwe dienstregeling (december 2017) de stabiliteit van de bodem onvoldoende bekend om de snelheid voor de treinen te verhogen naar 140 km/u. Daarom werd eerst besloten om het station Zwolle Stadshagen niet in gebruik te nemen en onderzoek te doen naar oplossingen.

Lijn presteert

De lijn kwam ondertussen wel in dienst en treinen bleven 100 km/u rijden. De overstap van diesel naar elektrische treinen verliep vanaf de start positief: de lijn presteert in het eerste jaar al ruim boven het landelijk gemiddelde en blijkt zeer betrouwbaar. De onderdoorgang Zwolle Stadshagen (een extra ontsluitingsweg voor de wijk Stadshagen) is ook volop door wegverkeer in gebruik.

Ook met 100 km/u kan Zwolle Stadshagen open

Ondertussen zijn door ProRail in verband met de bodemstabiliteit tientallen maatregelen afgewogen en de mogelijke oplossingen zijn in juni 2018 bij de opdrachtgevers aangedragen. Daaruit blijkt dat het aanpassen van de bodem ten behoeve van de stabiliteit zeer kostbaar is. Maar ook blijkt dat het mogelijk is station Zwolle Stadshagen toch in de dienstregeling op te nemen terwijl de snelheid niet verhoogd wordt, maar op 100 km/u blijft.

ProRail en opdrachtgevers zijn in gesprek

Hierover zijn we in gesprek met onze opdrachtgevers die een second opinion naar de haalbaarheid van onze voorstellen lieten uitvoeren. Inmiddels naderen we het einde van het jaar en hopen we spoedig positief te kunnen berichten. Want wat ProRail betreft, zoals wij ook in juni in een persstatement aangaven: ‘het kanniewaarzijn’ dat we er onderling niet uitkomen.

 

Gepubliceerd op