Eva's Column #11: COP vanaf Martinique

De afgelopen twee weken hebben we met het Sail to the COP team doorgebracht op Martinique. Vanuit hier hebben we onze groep vertegenwoordigers (vanaf nu zal ik ze “het Madrid team” noemen) ondersteund en de COP zo veel mogelijk live gevolgd. Hoe zag dat eruit?
  • Elke ochtend stond er een groep vanaf het schip om 03:00 klaar (08:00 in Madrid) om de dag af te trappen. Via een video-call werden alle belangrijke onderdelen van de dag doorgenomen, wie gaat waar naar toe? Wat is er aan voorbereiding nodig? Met wie kunnen we proberen te praten?
  • Gedurende de dag was er altijd een communicatie-team bezig met reageren op ontwikkelingen via Twitter en andere sociale media en het produceren van eigen content om te delen.
  • Er was altijd een lobby-hotline actief waar onze vertegenwoordigers vragen konden stellen aan Sail to the COP deelnemers in Martinique die bekend zijn met het reilen en zeilen op de COP en veel kennis hebben over onze specifieke eisen op politiek vlak.
  • Wanneer mogelijk werden belangrijke events gevolgd via een livestream en konden er direct vragen doorgegeven worden aan ons Madrid-team.
  • Er zijn verschillende side-events voorbereid waar Sail to the COP organisator van was (zo heb ik zelf een travel-utopia workshop voorbereid) of waar Sail to the COP als spreker uitgenodigd was. Met alle voorbereidingen gedaan op het schip kon team Madrid de daadwerkelijke uitvoering op zich nemen.
  • Iedere deelnemer op het schip was gekoppeld als buddy aan iemand van het Madrid team. Zelf was ik een treinstel ;-) met Thomas. Iedere dag hebben de buddy’s even contact gehad over hoe de ervaringen op de COP waren en of er nog dingen verbeterd konden worden in de samenwerking.
  • We hebben meegeschreven aan verschillende documenten waaronder statements van Youngo (de international youth climate movement en een officiële groepering die input mag leveren, op de COP).
  • We hebben een actie voorbereid op de COP waarbij het Madrid team een menselijke trein heeft gemaakt die over het COP terrein ging en stopte op verschillende stations. Deze stations representeerde de 4 grote barrières die wij zien voor een eerlijke en duurzame reisindustrie:

- Oneerlijke wet- en regelgeving die duurzame alternatieven zoals de trein al met 1-0 achter zet tegenover de luchtvaartindustrie, bijvoorbeeld het ontbreken van een taks op kerosine.

- De sterke lobby voor de luchtvaartindustrie en met name het extreme vertrouwen in technische oplossingen zoals elektrisch vliegen, wat binnen nu en de korte tijd die we hebben voor verandering geen volwaardig alternatief kan vormen.

- Het ontbreken van goede samenwerking tussen duurzame alternatieven. Zo wordt er bijvoorbeeld nog heel weinig data gedeeld waardoor het boeken van een internationale treinreis veel moeilijker is dan een vliegticket.

- Het ontbreken van bewustzijn bij mensen en het feit dat het klimaatprobleem behoorlijk oneerlijk verdeeld is in de wereld. Slechts 18% van de wereldbevolking heeft ooit gevlogen en de rijkste 10% stoot meer dan 50% van de totale CO2 uitstoot uit terwijl juist het armste deel van de bevolking het hardst geraakt wordt door de gevolgen van klimaatverandering.

  • Naast onze activiteiten op de COP heeft ons Madrid team ook deelgenomen aan de social summit, waar wat meer ruimte is voor cultuur, creativiteit en de minder politiek getinte gesprekken over de klimaatcrisis.

En waar heeft dit allemaal tot geleid?

  • Gesprekken met verschillende delegaties waaronder de een delegatie van de Nederlandse Tweede Kamer die ons hebben uitgenodigd voor een vervolggesprek.
  • Namens de Europese jeugdorganisaties is een brief geschreven (European Youth calling for fair and sustainable travel) aan president van de Europese commissie Von der Leyen, vice-president Timmermans en de Member States waar Sail to the COP een groot deel van geschreven heeft. De belangrijkste oproep vanuit Sail to the COP is dat alle landen de mobiliteitssector moeten opnemen in hun National Determined Contributions (zogenaamde NDC’s). De National Determined Contributions bevatten doelen om het klimaatakkoord van Parijs te kunnen behalen. Op dit moment is de mobiliteitssector (en met name de uitstoot van de vliegindustrie) in bijna geen enkele NDC opgenomen. 
  • Een report met een verzameling van de belangrijkste uitkomsten van de denktank. Deze zal na de COP gelanceerd en gedeeld worden, maar de eerste uitkomsten zijn ook hier: sailtothecop.com/thinktank al te vinden
  • Onze video waarin we world-leaders aanspreken (bekijk de video op de sailtothecop social media) is op ongeveer 10 momenten op verschillende plekken de COP getoond, in sommige gevallen voor een zaal met meer dan 300 mensen.
  • Er zijn heel veel one-pagers uitgedeeld met daarop onze eisen voor verandering.
  • We hebben 300 buttons uitgedeeld met Rail to the COP erop. Deze buttons kregen mensen die dit jaar per trein naar de COP zijn gekomen of beloofden om volgend jaar met de trein naar de COP in Glasgow te gaan. Binnen 1 dag was ons Madrid team al door de eerste batch buttons heen en hebben we er nog eens 1000 bij besteld (zie helaas wat vertraagd aankwamen, maar er was heel veel belangstelling voor).
  • Op 13 februari gaan Thomas en ik naar een vervolggesprek met de UIC over de mogelijkheden voor Rail to the COP in Glasgow volgend jaar.
  • Veel pers en media-aandacht (zoals Hart van Nederland, Het Jeugdjournaal en een groot stuk in El Pais, de grootste krant van Spanje).

Wij kunnen niet anders dan terugkijken op een heel succesvolle twee weken, ondanks (of misschien zelfs wel dankzij) het feit dat we dit vanaf twee zijdes van de Atlantische Oceaan in goede banen hebben moeten leiden. We zijn super blij met de inzet van ons Madrid team en hoe zij onze stem hebben laten horen. Nogmaals bedankt Thomas! Je kunt al zijn columns op deze pagina vinden.

Het waren wel twee intense weken met lange dagen. Veel van Martinique hebben we niet gezien. Vrijdagavond, na de afsluiting van de COP) zullen we weer het ruime sop kiezen en zal de Regina Maris de groep afzetten in Colombia. Ik kijk nu dan ook behoorlijk uit naar de komende weken waarin ik kerst en vakantie zal vieren en ga genieten van het feit dat ik deze enorme afstand heb afgelegd en nu in Zuid-Amerika ben. Op 23 januari vertrekt mijn vrachtschip vanuit Cartagena, een reis waar ik wederom heel benieuwd naar ben en die mij ook de tijd geeft om alles op een rijtje te zetten, alles samen te vatten in een goed verhaal, en een overzicht te maken van de vervolgtrajecten voor als ik weer terug in de Inktpot ben.
 

Tot snel!