Eva's column #2: Brest

Amsterdam-Brest, 2-7 oktober: We zijn echt onderweg! De eerste dagen op de Regina Maris zijn een feit. Helaas is het weer ons tot nu toe nog niet heel erg goed gezind geweest en zijn onze eerste dagen er best heftig aan toe gegaan. Het water in Het Kanaal is altijd al vrij ruig, maar met af een toe een winkracht 6/7 erbij met flinke buien maakte dat onze kennismaking met het varen op open water behoorlijk intens.

Dat bekent dat de eerste dag vrijwel iedereen meteen flink zeeziek was (ik ook) waardoor we allemaal niet veel meer konden doen dan buiten in de regen op het dek zitten met een emmertje naast ons. Gelukkig zijn er een paar ervaren zeilers in de groep die de crew en de kok hebben kunnen ondersteunen. 

We hebben gelukkig ook een wat rustigere dag gehad waarop iedereen zich weer wat beter voelde en we voor het eerst echt hebben kunnen genieten van de prachtige kleur van de zee (diep turqouise) en de mooie uitzichten. Er zijn zelfs wat dolfijnen gespot! Zie mijn Instagram

Ik heb tot aan onze stop op Tenerife iedere nacht van 01:00 tot 05:00 uur watch. Dat betekent dat ik met een groepje van 6 ’s nachts op ben om de boot op de juiste koers te houden, de zeilen bij te stellen als dat nodig is en saloon (is de “woonkamer”) schoon te maken. Iedereen heeft 4 uur per etmaal een watch. De rest van de tijd kunnen we dus werken en slapen/relaxen. Tot nu toe hebben we vooral nog behoorlijk moeten wennen aan het gekke ritme en de heftige bewegingen van de boot, waardoor we nog niet met de denktank gestart zijn. Maar dit zat in de planning en de zee zal naar verwachting voorbij de golf van Biskaje een flink stuk rustig worden dus dan kunnen we echt aan de bak. Hoewel het kennismaken met alle 35 andere deelnemers je eigenlijk ook al behoorlijk aan het denken zet!

We liggen nu even kort in Brest, een extra ingelaste tussenstop omdat de kapitein wat extra materialen nodig heeft om wat zaken te kunnen repareren In de heftige storm is zelfs het kopstuk, de houten zeemeermin met Regina Maris erop aan de voorkant eraf geslagen! (Waarvoor we zelfs een heuse reddingsmanouvre hebben uitgevoerd). Hierna varen we door naar onze eerste officiële tussenstop: Casablanca!

Het eerste gedeelte van de denktank zal ik mij waarschijnlijk vooral bezig houden met de vraag: welke duurzame alternatieven zijn er voor reizen (verschillende afstanden) en hoeveel capaciteit hebben deze nu? Wat zijn recente ontwikkelingen op de vlak? 

Hopelijk breken er hier wat rustigere tijden aan, en ik kom weer in de lucht als we in Casablanca zijn!

Groetjes, Eva

 

Eerdere columns