Eva's column #3: Brest - Casablanca

Na onze onverwachte tussenstop in Brest hebben we twee dagen met een flinke scherpe koers kunnen zeilen, waardoor we lekker konden opschieten. Het nadeel van een dergelijke scherpe koers is alleen wel dat de boot behoorlijk schuin gaat, wat het leven aan boord net iets ingewikkelder maakt.
Onderweg naar Sail to the Cop

Ondanks dat we van te voren alles al goed hadden opgeborgen en op anti-slipmatjes hadden gezet (dachten we) vlogen er zo nu en dan allerlei objecten door de boot. We gingen zelfs zó schuin dat het water uit de WC liep! Je moest constant schuin lopen en oppassen dat je niet uitgleed of uit je bed viel. We hebben hiermee in elk geval flink onze spieren getraind. En probeer maar eens soep op te scheppen onder een hoek van 30 graden ...

Gelukkig veranderden we na deze twee dagen van koers en konden onze lichamen weer even bijkomen. De zee is een stuk rustiger geworden en het wordt al een flink stuk warmer. Daarnaast zijn we inmiddels ook allemaal wat meer aan het leven (met veertig mensen) op een boot gewend. En dat betekent ook dat we eindelijk echt hebben kunnen beginnen met de denktank! De denktank is voor deze eerste fase (de analysefase) opgedeeld in vier thema’s:

  • Voor welke mensen is reizen belangrijk en waarom?
  • Wat zijn de recente ontwikkelingen rondom minder vliegen (gedrag, vliegschaamte etc.)?
  • Wat zijn de recente ontwikkelingen op beleidsvlak rondom duurzaam reizen?
  • Welke duurzame alternatieven zijn er voor reizen (verschillende afstanden) en hoeveel capaciteit hebben deze nu? Wat zijn recente ontwikkelingen op de vlak?

Ik focus mij samen met mijn groepje op het laatste thema, waarin ik mezelf (natuurlijk ;-) ) vooral heb verdiept in de trein als substitutiemogelijkheid voor het vliegtuig en wat barrières zijn op de vlak. Maar we kijken ook naar andere alternatieven zoals thuiswerken, staycation, car sharing, bussen en nog wat meer experimentele ontwikkelingen als 'orbital rings' of zeppelins. We gebruiken voor de analyse de 'issue tree'-methode waarbij we begonnen zijn met het overkoepelende issue: “Mensen maken nauwelijks gebruik van duurzame alternatieven voor reizen”. Door middel van de methode pellen we dit probleem steeds verder af door telkens te vragen: “Waarom is dat?”

Een voorbeeld van een lijn voor de 'issue tree' is:

“Mensen maken nauwelijks gebruik van duurzame alternatieven voor reizen”
Waarom is dat zo?
Een van de redenen is: omdat deze alternatieven vaak langer duren.
Waarom is dat een probleem?
Omdat mensen niet heel veel vrije tijd hebben of in elk geval het idee hebben dat hun vrije tijd schaars is.
Waarom is dat zo?
Omdat veel mensen maar een bepaald aantal vrije dagen per jaar hebben en deze vaak ook lastig op de sparen zijn over meerdere jaren. Daarnaast is het voor veel mensen lastig om een langere periode van hun werk weg te zijn.
Waarom is dat zo? 
Dat heeft te maken met een bepaalde inflexibiliteit van werkgevers. Maar ook met gewoonte-gedrag.

Door zo een probleem af te pellen kun je meer tot de echte kern/het achterliggende probleem komen en kunnen we straks ook op verschillende niveaus naar oplossingen gaan kijken. Een interessante exercitie om te doen! We hebben deze 'issue tree' uitgewerkt tot onze aankomst in Casablanca en dit zal als input dienen voor de volgende fase van de denktank die van start gaat na Casablanca.

In Casablanca stapt ook onze laatste deelnemer aan boord: Ayoub. Dus dan zijn we officieel echt helemaal compleet. Omdat we, ondanks de scherpe koers, toch wat achterstand hebben opgelopen door onder andere de extra stop in Brest zijn we iets later aangekomen in Casablanca dan oorspronkelijk gepland. Hierdoor blijven we hier maar een dag en gaan we morgen alweer door naar Tenerife, waar we ook wat korter zullen blijven dan vooraf gepland was. Ik hoop vanaf daar natuurlijk wel weer een update te kunnen sturen! Een stuk rustigere en warmere groeten dan de vorige keer en tot op Tenerife!

Instagram Eva naar de COP