Eva's column #5: Tenerife - Kaapverdië

We zijn halverwege de zeilreis; al drieënhalve week onderweg en nog z’n drieënhalve week te gaan. Van de afgelopen anderhalve week hebben we vier dagen kunnen doorbrengen op Tenerife. Wat een heerlijk gevoel om weer even vaste grond onder de voeten te hebben en te kunnen gaan en staan waar je wilt. Heel even niet constant met 41 mensen op de weinige vierkante meters van het schip.

Op de eerste dag op Tenerife hebben we onze utopia’s (zie vorige blog) met elkaar gedeeld. In de dagen daarna hebben we de inzichten van het eerste gedeelte van de denktank gecombineerd met onze utopia’s en daaruit verschillende kansen gedestilleerd. Het was heel prettig om dit te kunnen doen aan land waar we gewerkt hebben in de bibliotheek, in leuke koffietentjes en zittend op de grond in de haven. Een aantal van de kansen die mijn groep heeft gevonden zijn:

Media & campagnes

  • Leren van de tabaksindustrie. Onderzoeken van mogelijkheden voor een verbod op het adverteren met prijsstunts van luchtvaartmaatschappijen of het inzichtelijk maken van de schadelijke gevolgen van vliegen op de vliegtickets.
  • Het maken van '3-op-reis-' of Floortje Dessing-achtige reisshows over duurzaam reizen of meer lokaal/regionaal reizen.
  • Kunnen we in plaats van Airmiles Ecomiles introduceren voor duurzame reizen.

Het herontwerpen van businessmodellen voor duurzaam vervoer:

  • Hoe kunnen we nachttransport (treinen en bussen) een nieuw leven in blazen?
  • Kunnen we een goed businessmodel bedenken om mensen uit te dagen/te inspireren om dichter bij huis op vakantie te gaan (ook geïnspireerd op de no need to fly-campagne van Deutsche Bahn).
  • Zijn er alternatieven die technisch haalbaar zijn maar waar vraag en aanbod niet goed inzichtelijk is of niet op elkaar is afgestemd? Bijvoorbeeld: aircruises met zeppelins.

KPI’s voor duurzaam reizen binnen bedrijven:

  • Kan duurzaam reisbeleid onderdeel worden van de bedrijfs KPI’s?
  • Kunnen bedrijven hun medewerkers stimuleren om duurzaam te reizen door bijvoorbeeld extra tijd te geven voor een dergelijke reis?
  • Kunnen we bedrijven helpen inzien dat een langere reistijd niet perse weggegooide tijd is? Iemand die enkele uren in de trein zit kan deze tijd besteden als werktijd. Goed kunnen werken in de trein moet dan wel gefaciliteerd worden. Wat is hiervoor nodig?

Data sharing:

  • Om het boeken van internationale tickets voor duurzame modaliteiten makkelijker te maken moeten er Europese regels komen over het delen van data.
  • Kunnen we het boeken van treinen rechtstreeks toevoegen in ticketboekingssystemen voor vliegtickets? (Bijvoorbeeld: Osaka-Parijs met het vliegtuig en dan het laatste stuk Parijs-Amsterdam met de trein in plaats van de standaard connecting-flight).

En dit is nog slechts een selectie. Veel opties dus! Aan ons de komende tijd de taak om te convergeren naar een paar focuspunten.

Regenachtig Tenerife

Naast het werken hebben we ook wat tijd gehad om het eiland te verkennen. Helaas was het weer ons op onze enige volledige vrije dag niet goed gezind en hebben we over een uitzonderlijk regenachtig Tenerife gestruind. Wat ons wel goed gezind was was het eten op dit officieel tot Spanje behorende eiland. Na weken eten op het schip (wat goed is, maar er zijn beperkte mogelijkheden) hebben we allemaal genoten van de keuzevrijheid in tapas, fruit, sapjes en snacks. Het was ook leuk om op een andere manier wat tijd met elkaar door te brengen

Snelkookpan

Tijdens onze tocht van Tenerife naar Kaapverdië hebben we de druk in de denktank nog een tandje opgevoerd tot pressure cooker level. We hebben namelijk deelgenomen aan de eerste officiële 'Athlantic Ocean Climathon', gefaciliteerd door ClimateKick. In drie dagen hebben we in zeven groepjes allemaal één kans uitgewerkt tot concept/start-up/concreet idee met als klap op de vuurpijl een pitch night op zaterdagavond waarbij de pitches buiten op het dek geprojecteerd werden op een stuk zeil. De kans waar ik aan gewerkt heb was: Kunnen we een goed businessmodel bedenken om mensen uit te dagen/te inspireren om dichter bij huis op vakantie te gaan?

Tikls!

En als uitkomst is een nieuwe start-up geboren: tikls! De visie van tikls is:

We want to tikl people to look beyond travel destinations and surprise them with the uniqueness of local and regional experiences. Therefore tikls sells complete surprise holiday packages for journeys that go beyond (far-away) destinations.

Wat impressies van tikls kunnen jullie zien in de afbeeldingen. Hoe het precies werkt, wat het exacte idee is en of/hoe we er mee verder gaan vertel ik jullie graag als ik half februari weer terug ben in levende lijve! De komende periode gaan we de daadwerkelijke oversteek over de Atlantische Oceaan maken. We zullen daar zo’n twaalf dagen over doen; het langste stuk dat we achter elkaar zullen varen. Ik ben weer benieuwd en ik hoop jullie weer te kunnen updaten vanuit Recife, Brazilië!

Instagram Eva naar de COP