Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram en metro moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

Kogel is door de kerk: Delft krijgt vier sporen

Nieuws

5 februari 2018

De kogel is door de kerk: het traject Rijswijk-Delft krijgt vier sporen. Zaterdag 18 januari was de nieuwe tunnelbuis van de spoortunnel in Delft nog het domein voor de hardlopende Delftenaar, nu kan hij klaar worden gemaakt voor de treinen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven tekende deze week het uitvoeringsbesluit voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk – Rotterdam.

Voorbereiden voor de toekomst

Het aantal reizigers én goederen over het spoor neemt toe. Om deze groeiende stroom mogelijk te maken, moeten er meer treinen kunnen rijden. In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt ProRail daarom samen met vervoerders aan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Een programma om de drukste trajecten in Nederland zodanig aan te passen dat de treinen vaker kunnen gaan rijden en er voldoende ruimte is voor spoorgoederenvervoer. Reizigers hoeven minder op de reisplanner en de klok te kijken, de volgende trein komt binnen een paar minuten voorrijden. Steden en bedrijven worden zo beter bereikbaar.

PHS Rijswijk – Rotterdam

Het traject Den Haag – Rotterdam is een van die drukke trajecten in de randstad. Op termijn zullen hier acht intercity’s en zes sprinters per uur per richting gaan rijden. ProRail past daarom het spoor op verschillende plekken aan. Zo verdubbelen we de sporen tussen Rijswijk en Delft Zuid van twee naar vier. In Rijswijk maken we een onderdoorgang ter vervanging van overweg ’t Haantje. Op de grens van Rijswijk en Delft vervangen we de spoorbrug over de Kerstanjewetering door een spoorbrug die geschikt is voor vier sporen. Station Delft Zuid krijgt een nieuw 4-sporig station met een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers. Tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal doen we aanpassingen aan spoor en perrons zodat treinen sneller kunnen binnenkomen en vertrekken. Ook sluiten we het fabrieksterrein van DSM aan op het nieuwe spoor.

Planning

ProRail kan met het besluit van het ministerie van I&W beginnen met de voorbereidingen voor de aanbesteding. Uitvoering van het project zal plaatsvinden van medio 2019 tot eind 2024.

 

Meer over:

Meer nieuws

Nieuwsoverzicht

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers