Boete voor ProRail: vervoerders beter informeren over Kijfhoek

ProRail had in haar Netverklaring 2020 tijdig informatie moeten opnemen over de kosten die spoorgoederenvervoerders moeten maken voor het gebruik van de rangeerheuvel op goederenemplacement Kijfhoek. Dat concludeert de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in een besluit dat zij deze week heeft gepubliceerd. ProRail krijgt een boete van 25.000 euro.
Goederenemplacement Kijfhoek
Goederenemplacement Kijfhoek

Rangeerheuvel

ProRail beheert het rangeerterrein Kijfhoek, inclusief  de rangeerheuvel die hiervan onderdeel is. Deze rangeerheuvel wordt gebruikt om goederenwagons die op het rangeerterrein arriveren naar de juiste vertrekplek te rangeren. Voor het gebruik van de heuvel betalen vervoerders een tarief. Dit tarief heeft ProRail niet tijdig opgenomen in haar Netverklaring terwijl de vervoerders dit wel nodig hebben om voor zichzelf juiste keuzes te kunnen maken.

Invoeren tarief

ProRail verleent de toegang tot de rangeerheuvel en de diensten op het rangeerterrein. Tot nu toe werden de kosten van het 'heuvelen' niet in rekening gebracht. ProRail wilde stapsgewijs een heuveltarief invoeren en was daarover in gesprek met vervoerders. Dit gebeurde vanuit goede intenties, maar de manier waarop ProRail dat deed druist in tegen de regels. De Netverklaring moet alle informatie bevatten die spoorwegondernemingen nodig hebben om gebruik te kunnen maken van het recht op toegang tot het spoor, en dat was door deze handelswijze niet het geval.

Boete

De ACM heeft bij de vaststelling van de hoogte van de boete meegewogen dat ProRail al haar andere tarieven wél tijdig had gepubliceerd. ProRail publiceerde het heuveltarief alsnog, voordat de capaciteit voor de rangeerheuvel op Kijfhoek werd verdeeld en het tarief in werking trad.


 

Gepubliceerd op