Aanpak dwarsliggende overwegen

Rijdt de trein stapvoets? Bijzonder lang wachten voor de overweg, terwijl er geen trein in de buurt is? Dan is de kans aanwezig dat er een overweginstallatie dwarsligt, zo blijkt uit analyse van storingsmeldingen door de jaren heen. Handig om te weten, want nu kunnen we het mogelijk ook voorkomen. We reviseren dit jaar daarom 4.500 overwegbomen. Een enorme klus. Speciaal daarvoor zijn vijf monteursploegen van VolkerRail ingezet in het hele land.

088 Dwarsliggende Overwegen FINAL

Schakelaars

Overwegen bestaan uit een scala aan materialen en technieken. Natuurlijk zijn er de overwegbomen, lampen en geluidsinstallatie. Maar daarachter schuilt een heel systeem van schakelaars, elektromotoren en klemmen. Analyse van storingsgegevens wijst uit dat een flinke revisie van een aantal specifieke onderdelen tot 170 storingen per jaar kan voorkomen.

Preventief

Net als bijvoorbeeld de CV-ketel van een woning, is er soms een flinke onderhoudsbeurt nodig. Zo merkten we dat sommige onderdelen harder slijten dan verwacht. We vervangen die onderdelen nu preventief.

Stapsgewijs

Sinds een maand worden stapsgewijs bij ruim 1580 overwegen de betreffende onderdelen vernieuwd.  Het betreft overwegen aan de openbare wegen en die op stations. Sommige overwegen hebben twee overwegbomen, andere weer meer door bijvoorbeeld aparte fietspaden naast de autoweg. Zodoende wordt de apparatuur van een totaal van 4.500 overwegbomen  onder handen genomen.

Ploegen

De hele operatie duurt tot eind dit jaar en kost 2,3 miljoen euro. Er wordt telkens in ploegen van drie man gewerkt, bestaande uit twee monteurs en een verkeersregelaar/veiligheidsman. Tijdens het werk aan de overweg is er geen hinder voor het treinverkeer. Het wegverkeer kan wel kortdurend, enige hinder ondervinden wanneer de monteur op een van de wegdelen aan het werk is.

Gepubliceerd op