Feestelijke oplevering tunnel Oostriklaan en station Deventer-Colmschate

Dorothé Wennekendonk, regio directeur ProRail: 'We werkten samen met onze aannemer Van Spijker Infrabouw stevig door. Binnen twee jaar tijd is dit het resultaat: wat een vooruitgang voor reizigers, omwonenden en doorstroom van verkeer, met deze upgrade van station en spoorkruising Oostriklaan in Deventer Colmschate.'

Vernieuwd en verbeterd

De tunnel in de Oostriklaan is al een poosje open, het station Deventer-Colmschate is vernieuwd en verbeterd, het kruispunt met de Holterweg en de wegen in Colmschate-Noord liggen er als nieuw bij en het Koggeschip is opnieuw ingericht. Het project Oostriklaan is hiermee binnen budget en volgens plan afgerond. 

Veilig doorstromen

Al deze werkzaamheden zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer, een veiligere kruising met het spoor en een betere toegang naar de perrons op het station. De drukke overweg in de Oostriklaan behoort al tot het verleden. In september en oktober staan er nog weekenden gepland om de overweg in de Starinksweg te beveiligen en de overwegen in de Bannink en Stationsweg te sluiten.

Tunnel Oostriklaan

Met de tunnel in de Oostriklaan kan het verkeer sneller en veiliger doorstromen. Wachten voor gesloten spoorbomen is verleden tijd. Doordat al in de jaren ’70, tijdens de aanleg van de buurt Het Oostrik, rekening werd gehouden met de toekomstige aanleg van een ongelijkvloerse kruising in de Oostriklaan met de spoorlijn, kon de tunnel zonder al teveel verkeershinder worden aangelegd. Ook andere hinder bleef beperkt: de tunnelbouw vond grotendeels naast het spoor plaats, zodat treinen konden blijven rijden.

Station Colmschate

Ook het station kreeg een nieuw uiterlijk. Het heeft nu een grote overkapping boven de tunnel, boven de ingang en het perron. De kap, die de entree van het station markeert, is een blikvanger in de omgeving. Het geeft het station een eigen gezicht. Ook zijn er 2 liften aangelegd, zodat ook mensen die slecht ter been zijn makkelijk op de perrons kunnen komen.

5 miljoen kilo

Grootste mijlpaal tijdens de bouw was ongetwijfeld het indrukken van de 5 miljoen kilo wegende spoormoot in mei 2018. De betonnen kolos was naast het spoor ingebouwd en werd tijdens het Hemelvaartweekend door vijzels naar zijn definitieve plek onder het spoor gebracht. Dit spektakelstuk trok veel bekijks, online én “offline” op de tribune.

Herinrichting gebieden rondom de tunnel

Ook de gebieden rondom de tunnel zijn opnieuw ingericht. Bij De Scheg is de nadruk blijven liggen op parkeren voor het station en De Scheg. Voor het Koggeschip is het gebied opnieuw ingericht. Het heeft een vriendelijker uitstraling gekregen, die past bij het karakter van wonen en winkels. In het najaar legt de gemeente nog groen aan.
 

Gepubliceerd op