Graven maar!

Vijf aannemers gaan de komende vier jaar alle onderdoorgangen in Nederland bouwen. Vandaag zijn daarvoor de overeenkomsten getekend. Ook wel de TunnelAlliantie genoemd. Door te werken met een standaard proces en vaste teams gaat de kwaliteit en prijszekerheid van het bouwproces omhoog. Als gemeenten, provincies of bijvoorbeeld waterschappen hebben besloten dat er ergens een tunnel moet komen, dan gaat een proces in werking.
Fietstunnel bij Bunnik
Fietstunnel bij Bunnik

Een tunnel graag

Stel, een gemeente wil bij een kruising tussen weg- en spoorverkeer een tunnel. De oplossing voor bijvoorbeeld een gevaarlijke situatie. Wat moet er dan allemaal gebeuren? Allereerst wordt er contact opgenomen met ProRail. Alle wensen en eisen worden besproken. De gemeente doet vervolgens een belangrijk deel van het studiewerk naar de tunnel en levert informatie aan ProRail. Ook de financiën moeten rond zijn.  Dan wordt er door ProRail een aanbestedingsdossier gemaakt en kunnen de vijf aannemers uit de TunnelAlliantie een aanbieding doen op de opdracht. De beste aanbieder kan vervolgens aan de slag.

De aannemers

Inmiddels zijn er vijf projecten ondergebracht in het TunnelAlliantie programma. En we hopen er de komende jaren nog vele te realiseren. De vijf aannemers:  Combinatie TunnelAlliantie Mobilis-Hegeman, BAM Civiel Projecten BV, VBK Noord BV, Gebroeders De Koning BV en Heijmans Civiel BV.