Herfst in aantocht

De herfst begint nu echt. De blaadjes vallen massaal van de bomen. En t weer wordt guurder

Net als op de weg en in de lucht kan het treinverkeer hinder ondervinden van de storm door afgewaaide takken in bovenleidingen en ontregelde electronica door blikseminslag. Om ons te wapenen tegen het wispelturige weer nemen we maatregelen en houden we vanuit ons operationele centrum de weerberichten 24/7 in de gaten. 

Storm

Een flinke herfststorm kan ervoor zorgen dat bomen en takken in de bovenleiding of op het spoor terechtkomen, waardoor een trein niet verder kan rijden. Om dit te voorkomen plaatsen we hekken langs het spoor, snoeien we bomen en struiken preventief.

100.000 keer bliksem

In Nederland slaat de bliksem per jaar zo'n 100.000 keer in. Dikke kans dat het spoor dan ook zo nu en dan getroffen wordt. Zeker omdat de bovenleiding altijd onder spanning staat en dus over een lengte van 7000 kilometer bliksem aantrekt. De bliksem kan ook inslaan in kabels langs het spoor en in technische installaties. De impact is vaak enorm. In een enkel geval blijft het ons nog weken achtervolgen met een onverklaarbare storing tot gevolg. Door het spoor anders in te richten, proberen we de impact van een inslag zo klein mogelijk te houden.

Blaadjes en gladde sporen

Blaadjes op het spoor kunnen zorgen voor gladde sporen, waardoor treinen minder goed kunnen remmen en optrekken. Een bladblazer helpt helaas niet altijd tegen de plakkerige moes die in de herfst op het spoor ontstaat. Om het spoor stroever te maken zetten we daarom sandite in. Dit is een gel bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel. De gel wordt vanuit de trein op het spoor gesmeerd.

Iets langer wachten bij overwegen

Door de gladde sporen kunnen treinen minder goed remmen. Om te voorkomen dat treinen doorglijden passen we in de herfst de instellingen bij een aantal overwegen aan. Zodra de trein het station komt binnenrijden, sluit de overweg achter het station sneller dan anders. Dit voorkomt gevaarlijke situaties op overwegen. Voor automobilisten en fietsers betekent dit  iets langer wachten bij de overweg. We passen de overwegen aan op bij volgende stations: Driebergen-Zeist, Baarn, Den Dolder, Dalfsen, Wierden en Haren.

Gepubliceerd op